Kim był Gustave Flaubert? Męczennikiem literatury, pisarzem bez biografii, twórcą nowoczesnej powieści? Na te pytanie możemy znaleźć odpowiedź w książce Renaty Lis „Ręka Flauberta”. Autorka korzystając z licznych listów i dzienników Flauberta oraz najnowszych ustaleń biografów snuje opowieść o znamienitym francuskim prozaiku.
Czytamy więc o traumatycznym dzieciństwie pisarza, w domu gdzie jadalnia sąsiadowała z prosektorium. To dzieciństwo oraz śmierć trzech ważnych osób w życiu Flauberta stworzyło jego osobowość. W młodym wieku stracił najpierw ojca, siostrę, a następnie przyjaciela. Po wojażach na Wschód i do Afryki, osiadł w wiejskiej samotni w Croisset, gdzie oddawał się mozolnej pracy artysty, dla którego pisarstwo było przeznaczeniem i bez którego umarłby. Ale los Flauberta to nie tylko śmierć, ale także miłość - w wydaniach i tych burdelowych i szczerej fascynacji kobietami (miłość do Juliet Herbert).
Życie naznaczyło pisarza w sposób okrutny, ale bez tego doświadczenia na pewno nie zrodziłby się artysta, jakim stał się Flaubert. Pisarz nie czynił ze swoich dzieł pola dla ekshibicjonistycznych działań, co więcej - nie do niego należały słowa „Pani Bovary to ja”, ale bez wątpienia czerpał ze swojego życia formując postaci i akcję powieści (do stworzenia „Pani Bovary” wykorzystał m.in. romans z Louise Colet, swoją chorobę, śmierć siostry i pogrzeb Alfreda Le Poittevin).
Choć wg Flauberta „pisarz powinnien zostawić po sobie jedynie swe dzieła”, on sam pozostawił po sobie niezwykle ciekawą historię dojrzewania świadomego artysty, od której nie sposób się oderwać. Renata Lis wnikliwie analizuje życie Gustava Flauberta i ukazuje jego sprzeczności – libertynizm kontra wrażliwość egzystencjalna. I choć twórczość pisarza szokowała współczesnych (pisarz został oskarżony o obrazę moralności i religii oraz propagowanie cudzołóstwa), Flaubert dokonał rzeczy niezwykłej – nadał prozie organizację poetycką. Poprawiając jedną stronę przez tydzień stał się mistrzem stylu, melodii i kompozycji tekstu.
Zachęcam do przeczytania znakomitej biografii artysty – męczennika, którego sztuka z pewnością "należy do innego świata niż przemysł i kapitalizm – do świata pierwotnego", a jej autorka rozprawia się z faktami i mitami dotyczącymi pisarza w sposób godny podziwu nad wiedzą, erudycją i fascynacją jego osobą.
Wydawnictwo Sic!, 2011
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |