Koktajl skrajnych uczuć i złożonych emocji odsłania mechanizmy obciążeń zaistniałych zjawisk, które kształtują nasze życie. Subiektywna ocena sytuacji okazuje się niekiedy ważniejsza niż obiektywne okoliczności. A ze szczęściem nierozerwalnie połączone są pewne standardy, jeśli są wyższe, tym trudniej je osiągnąć i być tak szczęśliwym, jak tego oczekujemy. Według Magdaleny Piekorz chwiejny bilans odczuwania radości, cy satysfakcji może mieć przyklejoną etykietkę przez rodziców. W filmie "Zbliżenia" przedstawiona jest namiastka problemu rozplątywania mocno zagmatwanych relacji pomiędzy matkami a córkami, kiedy to córka staje się zakładnikiem przekazanych przez matkę norm. Miało być wzniośle w duchu kunsztu psychologicznego, zaś wyszło banalnie... Scenariusz nowego filmu Magdalena Piekorz napisała wspólnie z pisarzem Wojciechem Kuczokiem.
"Pokaż mi swoją matkę, a powiem Ci, jaka będziesz w przyszłości". Słowa te skrywają w sobie ziarno prawdy, gdyż więź, która łączy matkę i córkę jest wyjątkowa, intymna, aczkolwiek zawiła. W czasie wspólnego życia każdemu członkowi rodziny w imię tradycji przypisywana jest rola, którą bardziej lub mniej dobrowolnie przyjmuje. Dla dzieci przyjęcie danej roli jest istotnym krokiem w rozwoju ich tożsamości i wyobrażenia o tym kim się jest, czy będzie. Wewnątrz rodziny pozostaje z reguły stary, tradycyjny podział ról. Standardowo już poczucie własnej wartości kreśli wyrazistą rysę w postaci społecznej normy mówiącej, że to przede wszystkim kobiety - matki mają za zadanie troszczyć się o dobro dzieci. A co, jeśli matka jest nadopiekuńcza i zapomina, że córka przeistoczyła się z małej dziewczynki w dojrzałą kobietę? Kiedy życie jej córci nieustannie stanowi dla niej główny punkt odniesienia...
Części składowe konfliktów artykułowane "lepszym życiem" w wyobrażeniu matki dla córki w dramacie mijają się z rzeczywistością. Historia o córce, która podporządkowuje się i jednocześnie buntuje się matczynemu nakazowi jednolitości, symbiotycznemu związkowi jest klasyczną opowiastką o niskim poziomie artystycznym, wręcz katastrofalnym. Autorzy nie dbają o kompozycyjną spójność i logikę.
Punktem odniesienia całości, centrum, w którym zbiegają się wszystkie wątki, jest więc problem matczynych oczekiwań wobec córki, strach matki przed tym, że jej dojrzała już latorośl mogłaby się od niej emocjonalnie oddalić. Tu ukrywa się przesłanie matki mówiące, że córka powinna robić wszystko we właściwy sposób, właściwy w jej rozumieniu, zapominając, że ta posiada własne marzenia i pragnienia. Córka nie może przez całe swoje życie orbitować wokół planety matki. W związku z tym, chce wyrwać się na zewnątrz, poza ucisk wewnętrznych sprzeczności i uzyskać harmonię.
Repertuar przewidywalnych chwytów rozsadza ramy dramatu. Nawet nośność kwestii słownych pozbawiona jest ciężaru emocjonalnego. W istocie milczące frustracje, będące nieodłącznym towarzyszem wzajemnych kontaktów matki i córki, nienaturalne wybuchy złości, przepaść pomiędzy roszczeniami i rzeczywistością i toksyczna sieć powiązań organizują akcję filmu na poziomie powierzchniowym, nie prowadząc do wydarzeń o wyrazistym sensie fabularnym.
Magdalena Piekorz główny akcent kładzie na wyodrębnienie niejasności własnego miejsca córki w świecie matki w zderzeniu i poszukiwaniu stabilnej, prawdziwej tożsamości. Tragizm można odczytać jedynie między linijkami. Samobójczy gest "Zbliżeń" jest najczarniejszą z czarnych mieszanek pseudopsychologicznego banału...
Monika Wojda
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |