Po raz kolejny okazało się prawdziwe powiedzenie, że życie pisze bardziej niesamowite scenariusze, niż jest zdolna spłodzić wyobraźnia pisarza; Katja Kettu osnuła fabułę powieści na motywach historii rodzinnej swoich dziadków, która doczekała swego smutnego finału czterdzieści lat po zakończeniu wojny; historii, choć jednostkowej, to jednak uniwersalnej, będącej opowieścią o miłości i poświęceniu, winie, karze i desperackich próbach pozbycia się wyrzutów sumienia, granicach człowieczeństwa; o tym, jak wojna wydobywa z ludzi najgorsze cechy i pozwala przekonać się, do czego tak naprawdę są zdolni, wpisująca się w historię Finlandii i życiorysy wielu jej mieszkańców.
Rok 1944, Laponia.Powieść Katji Kettu jest dla czytelnika prawdziwym wyzwaniem. Choćby w swej najbardziej zasadniczej warstwie, językowej. Proza fińskiej pisarki jest równie surowa, szorstka, kanciasta, nieociosana, jak jej bohaterowie – ludzie prości, by nie rzec prymitywni, nie nawykli do wyrażania swoich myśli i uczuć, skoncentrowani na zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, walce o przetrwanie – tak z dziką, północną przyrodą, jak i w wojennej rzeczywistości. Ciężko czytelnikowi wgryźć się w tę specyficzną prozę, wczuć w emocje, odczucia i refleksje bohaterów; prozę zbudowaną z prostych, niewyszukanych słów, z naturalistycznych, a momentami wręcz turpistycznych opisów wojennego koszmaru, stroniącą od niedopowiedzeń, boleśnie dosadną i dosłowną, nie pozostawiającą pola dla wyobraźni, często przekraczającą granice dobrego smaku (zwłaszcza w przypadku fragmentów opowiadających o traktowaniu więźniarek w obozie), językiem naszpikowanym wulgaryzmami, szczególnie tymi związanymi z aktem prokreacji, mocno zabarwionymi emocjonalnie i, o dziwo, znacznie dobitniej obrazującymi stany emocjonalne bohaterów, niż gdyby ująć je w poetyckie czy metaforyczne ramy.
Z drugiej strony – momentami proza staje się nieoczekiwanie poetycka i liryczna, może nie w sposób wysublimowany, ale wzruszająco prosty, trochę nieporadny, nieoczywisty i bezpretensjonalny, zaś kontrast pomiędzy jednym i drugim podkreśla dwie istotne rzeczy: niszczącą, dziką, pierwotną siłę uczucia bohaterki, jej zaciętą determinację w dążeniu do celu, a jednocześnie bezbronność wobec uczucia, które spadło na nią nieoczekiwanie i pochłonęło całkowicie, a także piękno rozkwitającej miłości w skrajnie niesprzyjających okolicznościach; miłości, która nie powinna była się pojawić w ogarniętym wojennym szaleństwem świecie, a już na pewno nie pomiędzy dumnym esesmanem, przedstawiciele "rasy panów" a prostą, fińską akuszerką. Okrucieństwo i brzydota, liryzm i piękno przeplatają się w tej niezwykłej, magicznej prozie, definiując rzeczywistość, w jakiej przyszło żyć bohaterom, łączące ich uczucie oraz ich samych – a wszystko to uderza czytelnika już w warstwie językowej, odpychając, szokując i fascynując na przemian.Kolejnym wyzwaniem jest zmierzenie się z warstwą fabularną, historią Johannesa i Krzywego Oka – tę odbiorca musi poskładać sam, gdyż losy bohaterów przypominają rozsypane puzzle. Zaburzona chronologia wydarzeń, przeplatające się fragmenty listów i zapisków, liczne retrospekcje i różne punkty widzenia nie ułatwiają czytelnikowi zadania, jednak stopniowo odsłaniają dramatyczną historię, której głębię i grozę dostrzegamy między innymi dlatego, że należało przedrzeć się przez kolejne jej warstwy. Jednak to nie historia esesmana szokuje i bulwersuje najbardziej – wszak nazistowskie zbrodnie ludobójstwa w obozach koncentracyjnych podlegają jednoznacznej ocenie moralnej, koniec kropka. Fakt, że Johannesa dręczą koszmary związane z masowymi egzekucjami na Ukrainie, w których brał udział, są dla Krzywego Oka świadectwem jego wrodzonej dobroci, łagodnego charakteru, szlachetnej natury. I to tak naprawdę jest najbardziej przerażające: portret głównej bohaterki i to, jak zmienia się pod wpływem rodzącego się uczucia, do czego jest w stanie się posunąć dla ukochanego mężczyzny, kiedy walczy o miłość i ocalenie swego dziecka – a jest gotowa na wszystko.
"Akuszerka" pokazuje całą gamę uczuć i emocji, jakie targają zakochaną kobietą: od ślepego zauroczenia, poprzez destrukcyjną zazdrość graniczącą z nienawiścią, zwierzęce przywiązanie, gwałtowną namiętność po duchową więź dającą poczucie spełnienia. Ukazuje siłę jej determinacji w dążeniu do celu, nie liczenie się z nikim i niczym, co w barbarzyńskiej, wojennej rzeczywistości, nabiera tym bardziej dramatycznego wymiaru. Kettu uświadamia, jak cienka granica dzieli kata i ofiarę, czy też raczej pokazuje, że ofiara i prześladowca mogą współistnieć w jednej osobie i tylko od okoliczności zależy, które oblicze pokażemy światu. Zakochana kobieta to pierwotna siła, niepowstrzymana furia, bez skrupułów usuwająca wszelkie przeszkody ze swej drogi, korzystająca z wszelkich dostępnych środków – w tym ze swej mocy dawania i odbierania życia – a jednocześnie zdolna do największych poświęceń w imię miłości. Fińska pisarka namalowała portret kobiety wielowymiarowej, kontrowersyjnej, budzącej skrajne emocje – od odrazy po współczucie i fascynację. Jej bohaterka sama dokonuje życiowych wyborów, balansuje na granicy człowieczeństwa, walczy o miłość – i ponosi wszelkie tego konsekwencje. Prowokuje do refleksji nie tylko na poziomie psychologicznym, ale i w kontekście historycznym; „tyle o sobie wiemy, ile nas sprawdzono”, a wojenna rzeczywistość chyba najskuteczniej weryfikuje nasz o sobie osąd i to najczęściej nie w sposób, jakiego byśmy sobie życzyli.
"Akuszerka" to zaskakująca siłą wyrazu, budząca grozę, a zarazem piękna opowieść – o miłości, destrukcyjnej i niosącej ocalenie, za którą wojenna rzeczywistość prędzej czy później odbierze swoją zapłatę, o tym, do czego zdolna jest kobieta walcząca o swoje szczęście, o granicach człowieczeństwa, winie, karze i wyrzutach sumienia, których nie sposób się pozbyć. O piekle na ziemi, które stwarzamy sobie sami. O ludzkiej naturze, przerażającej i cudownej jednocześnie.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |