Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku zaprasza na drugą w tym sezonie premierę. W najbliższą sobotę o godz. 18.00 po raz pierwszy zostanie wystawiony spektakl „Guguły” Wioletty Grzegorzewskiej w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur. Wstęp na przedstawienie jest bezpłatny.
Książka Wioletty Grzegorzewskiej jest współczesnym, bardzo subiektywnym opisem konkretnej wsi, konkretnego domu, konkretnej rodziny. W tle tych historii widać jednak znacznie więcej, niż na pierwszy rzut oka i ucha jest ukryte. Widać tam Polskę, z której pochodzimy, widać świat, którego się wstydzimy, a który dopada, ściska i dusi, czasem z rozpaczy, czasem z tęsknoty.
To prowincja nie tylko geograficzna, to przede wszystkim prowincja mentalna. Jak autorka to robi, że ocala tam zalążki dobra i piękna, jest tym pytaniem, które sprowokowało Agnieszkę Korytkowską-Mazur do przeniesienia "Guguł" na scenę. Jak przyznaje interesują ją tylko autentyczne podróże artystyczne, na inne szkoda jej życia.
Czasami książki przychodzą nie wiadomo skąd w najlepszym z możliwych momentów. Tak było z "Gugułami". Jakbyśmy czekały z tą książką na siebie nawzajem. Przeczytałam ją i wiedziałam, że chciałabym zobaczyć ją na scenie. A że przy okazji powstał pomysł zmierzenia się z kolbergowskimi światami, pytanie o "współczesnych Kolbergów" zrymowało się z "Gugułami" Wioletty Grzegorzewskiej – opowiada o pomyśle wystawienia „Guguł” – Agnieszka Korytkowska-Mazur.
Spektakl powstaje w ramach projektu „Przypisy teatralne: Oskar Kolberg 2014″, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolberg 2014 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Oskar Kolberg, tworząc swe monumentalne dzieło "Lud", próbował trwale połączyć czasy i światy. Spiąć w jedno: czas odchodzący w niepamięć i świat jemu współczesny. Dlatego tak konsekwentnie utrwalał stare zwyczaje, tradycje, muzykę i zachowania, o których zapominano. Opisując życie wsi, pokazywał bogactwo jej kultury oparte na trwałych fundamentach tradycji. Starał się także unaocznić istotną polską cechę, wówczas wciąż żywą i widoczną, społeczność wielokulturową.
Idąc tym tropem, wydawało mi się naturalnym, że czas obchodów 200 urodzin tego wielkiego, polskiego etnografa, jest doskonałym pretekstem do pokuszenia się o odpowiedź na pytanie, czym jest dla nas współczesnych jego dorobek naukowy, a właściwie - jakie znaczenie ma dla nas wszystko to, co Kolberg zamieścił na kartach swojego dzieła. Czy chcemy i możemy w obecnych czasach w jakiś sposób z tego skorzystać, poszukać odniesień, inspirować się twórczo. A może nie da się włączyć we współczesny polski krwioobieg tamtych wzorców kultury ludowej i głębszego jej wymiaru. Może tradycje są wyłącznie "eksponatami muzealnymi", a poczucie przynależności społecznej i identyfikacja z miejscem przodków to kulturowy anachronizm? – opowiada Robert Wasilewski z zespołu Transkapela, pomysłodawca projektu.
Jego zdaniem Białystok i szerzej Podlasie, to nic innego, jak pogranicze kultur, wielu kultur, wciąż gdzieniegdzie mocno zakorzenionych w "kolbergowskim świecie".
Wydaje mi się, że to dobre miejsce na postawienie takich pytań, ale też na pokazanie różnych punktów widzenia. Tu wciąż jest bardzo blisko do "Ludu" Oskara Kolberga, a jednocześnie czuć dynamiczną rzeczywistość XXI wieku. A teatr…? Teatr zawsze jest miejscem stykającym ze sobą czasy, miejsca i ludzi aktywnie uczestniczących w kulturze i jej aspektach. Poza tym ma infrastrukturę gotową do tego typu złożonych działań. Jest jeszcze jeden determinant miejsca projektu. Z panią Agnieszką Korytkowską-Mazur – obecnie dyrektor Teatru Dramatycznego, w przeszłości wspólnie pracowaliśmy nad kilkoma projektami artystycznymi. To wypróbowane combo – dodaje.
„Projekt Kolberg: to nie tylko spektakl, ale również warsztaty masterclass oraz spotkania prezentujące działania „Współczesnych Kolbergów". Wezmą w nich udział: Andrzej Różycki, który zaprezentuje autorską wystawę fotograficzną „Zanurzenie w kulturze ludowej” Fotografie Andrzeja Różyckiego – 1990-2014 r., Andrzej Bieńkowski – spotkanie z malarzem i fotografem będzie ilustrowane filmem: „Ostatni Wiejscy Muzykanci” oraz filmem dokumentalnym „Białoruskie Śpiewy”, a także Oleg Łatyszonek, który wygłosi wykład pt. „Oskar Kolberg jako badacz folkloru białoruskiego”. Spotkania ze "współczesnymi Kolbergami" rozpoczną się w sobotę o godz. 12.00. Na wieczór zaplanowany jest koncert promujący najnowszą płytę Transkapeli „Neon Fields”. To zespół inspirujący się muzyką tradycyjną i łączący źródła ze współczesnością w brzmieniach, kompozycjach oraz instrumentarium. Początek o godz. 21.30. Bezpłatne wejściówki dostępne są do odbioru w Kasie Teatru.
Spektakl „Guguły” można obejrzeć:
25 października o godz. 18.00 (premiera)
26 października o godz. 18.00
8 i 9 listopada o godz. 17.00
6 i 7 grudnia o godz. 17.00
Premiera: 25 października 2014 r.
Scena: duża
Ceny biletów*:
spektakl premierowy - zaproszenia oraz bezpłatne wejściówki (ilość miejsc ograniczona)
normalny - 35 zł
ulgowy - 30 zł
szkolny - 18 zł
studencki - 17,5 zł
bilet dla osób bezrobotnych - 5 zł
przy zakupie minimum czterech biletów normalnych, wszystkie w cenie biletów ulgowych
Realizatorzy:
Reżyseria - Agnieszka Korytkowska-Mazur
Scenariusz teatru obrzędowego - Robert Wasilewski
Adaptacja powieści "Guguły" - Agnieszka Korytkowska-Mazur
Scenografia - Jacek Malinowski
Choreografia - Maciej Zakliczyński
Opracowanie muzyczne - Robert Wasilewski
Inspicjent: Jerzy Taborski
Obsada:
Jolanta Borowska
Katarzyna Siergiej
Sławomir Popławski
Mateusz Witczuk
Muzyka na żywo - Zespół Transkapela:
Robert Wasilewski
Ewa Wasilewska
Iga Wasilewska
Franciszek Pospieszalski
„Przypisy teatralne: Oskar Kolber 2014” – harmonogram
Projekt „Przypisy teatralne: Oskar Kolberg 2014″ ma na celu upowszechnienie twórczości Oskara Kolberga oraz podkreślenie roli tradycji jako nieodzownego elementu współczesności. Ideą projektu jest ukazanie dorobku „współczesnych Kolbergów” i upowszechnieniem wśród społeczeństwa wiedzy o kulturze tradycyjnej z szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Kultura tradycyjna jest integralną częścią życia społecznego, a tym projektem chcemy uporać się z mitem wsi i schematami jej odkrywania.
„Przypisy teatralne: Oskar Kolberg 2014″ to cykl wykładów, wystaw, warsztatów oraz spektakl oparty na adaptacji najnowszej powieści Wioletty Grzegorzewskiej pt. „Guguły”.
Harmonogram:
24 października 2014 r.
16.00 - 21.00 - warsztaty masterclass dr Svieta Budskaya (sala prób) - grupa zamknięta
25 października 2014 r.
godz. 10.00 – 14.00 - warsztaty masterclass dr Svietlana Budskaya (sala prób) - grupa zamknięta
godz. 12.00 - 15.00 - spotkania prezentujące działania „Współczesnych Kolbergów” (foyer)
Zaproszeni twórcy:
Andrzej Różycki – prezentacja autorskiej wystawy fotograficznej: „Zanurzenie w kulturze ludowej" Fotografie Andrzeja Różyckiego - 1990-2014 r.
Andrzej Bieńkowski – spotkanie będzie ilustrowane filmem: "Ostatni Wiejscy Muzykanci" oraz filmem dokumentalnym "Białoruskie Śpiewy"
Oleg Łatyszonek – panel edukacyjny, temat wykładu: Oskar Kolberg jako badacz folkloru białoruskiego
godz. 15.15 – 17.15 - warsztaty – "Taniec, instrumenty", prowadząca: Ewa Wasilewska z zespołem Transkapela (mała scena) - grupa zamknięta
godz. 18.00 - premiera spektaklu „Guguły” (duża scena)
godz 21.30 - koncert zespołu Transkapela (duża scena)
26 października 2014 r.
godz. 10.00 – 13.00 warsztaty Masterclass prowadząca dr Svieta Budskaya (sala prób) - grupa zamknięta
godz. 14.00 - warsztaty "Taniec, instrumenty", prowadząca: Ewa Wasilewska z zespołem Transkapela (mała scena) - grupa zamknięta
godz. 18.00 - spektakl „Guguły” (duża scena)
Scenariusz spotkań "Współczesnych Kolbergów" oraz panelu dyskusyjnego - Michał Pabian. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolberg 2014 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
dr Svetlana Butskaya - śpiewak, pedagog, absolwentka Wydziału Muzykologii Konserwatorium Moskiewskiego. Specjalista w zakresie rosyjskiej wielogłosowej muzyki cerkiewnej XVII i XVIII wieku i śpiewu sakralnego. Zajmuje się twórczą rekonstrukcją dawnych pieśni rosyjskich, a także pieśni polskich. Na podstawie oryginalnych manuskryptów, odtwarza dawne techniki śpiewu, prowadzi prace badawcze i projekty artystyczne. Od 1995 roku stale współpracuje ze Scholą Teatru "Wegajty". Jako solistka bierze udział w dramatach liturgicznych m.in ORDO STELLAE, LUDUS PASSIONIS, LUDUS DANIELIS, LUDUS PASCHALIS. Przygotowuje programy badawczo-artystyczne w kierunku Wschód-Zachód (sesje z udziałem śpiewaków m.in. z Rosji, Ukrainy). Bierze udział w badaniach terenowych, tworzy projekt KANTY I PSALMY - staropolskie pieśni religijne w rosyjskich manuskryptach. Od 1990 roku w Polsce i w Rosji prowadzi warsztaty poświęcone emisji głosu, warsztaty wokalne dla aktorów, wokalistów, nauczycieli, oraz lektorów.
Andrzej Bieńkowski — malarz, fotograf i etnograf. Urodził się w 1946 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Malarstwa, potem Grafiki ASP w Warszawie. Dyplom otrzymał w 1971 roku. Obecnie jako profesor prowadzi pracownię malarstwa i rysunku na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Miał kilkadziesiąt wystaw malarstwa w Polsce, Danii, Szwecji, Włoszech, Japonii, Niemczech, Szwajcarii. Jego obrazy znajdują się w zbiorach muzealnych i w kolekcjach prywatnych o Polsce i za granicą. W trakcie swoich wypraw na wieś zgromadził imponujące prywatne archiwum etnograficzne, zawierające tysiące nagrań audio, video oraz zdjęć z Polski i Ukrainy. Autor książek "Ostatni wiejscy muzykanci — ludzie, obyczaje, muzyka" (Prószyński i s-ka, 2001 r.) oraz "Sprzedana muzyka" (Czarne, 2007). Laureat nagrody im. Oskara Kolberga.
Andrzej Różycki - fotograf, filmowiec i teoretyk fotografii. Urodzony w 1942 w Baranowiczach.
W latach 1961-66 odbył studia konserwacji zabytków i muzealnictwa na Wydziale Sztuk Pięknychna Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 1963 należał do grupy fotograficznej "Rytm".
Od 1964 członek grupy "Zero 61". Studia na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi (1969-1975), gdzie następnie był wykładowcą. Od 1970 do 1977 należał do Warsztatu Formy Filmowej, działającego w szkole filmowej w Łodzi. Od lat 60. do końca 90. związany był z łódzkim środowiskiem progresywno-awangardowym. Uczestniczył w jego w najważniejszych manifestacjach artystycznych. W latach 70 i 80. współpracował z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, gdzie zrealizował kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, głównie o tematyce etnograficzno-antropologicznej. Członek ZPAF od 1966, a od 2002 członek honorowy. Stał się miłośnikiem, znawcą i zbieraczem ostatnich dokonań polskiej sztuki ludowej z zakresu malarstwa, rzeźby i ceramiki, gromadząc znaczącą kolekcję w skali ogólnopolskiej. Od początku lat 80. do ok. 1987 roku był uczestnikiem wielu manifestacji w ramach Kultury Zrzuty; wcześniej (1979) wpłynął ideowo na kształtowanie się powstającej grupy Łódź Kaliska. W końcu lat 80. i w 90. zainteresowany był przede wszystkim filmem, m.in. stworzył cykl obrazów dla telewizji polskiej pt. Era Wodnika. Autor nagradzanych na wielu festiwalach filmów, w tym tak wybitnych, jak Nieskończoność dalekich dróg, Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989 i Fotograf Polesia (2001) - poświęcony Józefowi Szymańczykowi (1909-2003). Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Okręgowego w Toruniu i w Galerii Wymiany w Łodzi. Najważniejszym monograficznym podsumowaniem jego twórczości była wystawa z 2004 roku "Andrzej Różycki. Chodzę swoimi drogami", (Muzeum Historii Fotografii w Krakowie).
Oleg Łatyszonek – białoruski historyk i działacz społeczny w Polsce. Był dziennikarzem tygodnika Niwa. W latach 1997–2008 pracował jako wykładowca w Katedrze Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Od 2008r. jest profesorem nadzwyczajnym w Instytucie Historii i Nauk Politycznych na Wydziale Historyczno-Socjologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. W drugiej połowie lat 80. związał się także z białoruskim ruchem studenckim, przewodniczył komisji naukowej podziemnego wówczas Białoruskiego Zrzeszenia Studentów, był współzałożycielem festiwalu Basowiszcza.
Od 1991r. działał w Białoruskim Zjednoczeniu Demokratycznym, w latach 1992–1994r. pełnił funkcję przewodniczącego. Od jest członkiem zarządu Związku Białoruskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
W 1997r. został wiceprezesem Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Białoruś, a w 1998r. był współtwórcą Białoruskiego Radia Racja.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |