Anna Karenina jest arystokratką, która uciekając od zimnego małżeństwa porzuca męża i syna dla namiętnej miłości. Tym samym wyrzeka się kodeksu moralnego swojej sfery. Gdy namiętność mija, pozostaje tylko jedno rozwiązanie.
W baletowej wersji klasycznej powieści Tołstoja, Alexei Ratmansky skupia się na tragicznym trójkącie miłosnym.
Baletowa adaptacja słynnej "Anny Kareniny" Lwa Tołstoja w choreografii Aleksieja Ratmańskiego zachwyca mistrzowskim wykonaniem w każdym detalu.
Anna Karenina była wielką rolą legendarnej rosyjskiej primabaleriny Mai Plisieckiej. Balet w dwóch aktach na podstawie słynnej powieści Lwa Tołstoja skomponował w 1972 r. specjalnie dla Plisieckiej mąż tancerki, Rodion Szczedrin. Genialna balerina opracowała choreografię pierwszej inscenizacji baletu w moskiewskim Teatrze Bolszoj. Od tamtego czasu kilkoro choreografów interpretowało tę historię, aż po Aleksieja Ratmańskiego, który w 2004 r. wystawił "Annę Kareninę" w Kopenhadze.
Oprócz Warszawy Ratmański zrealizował "Annę Kareninę" także w Kopenhadze, Helsinkach i Wilnie.
Choreograf skupił się na trójkącie miłosnym i uczuciowych rozterkach tytułowej bohaterki rozdartej między obowiazkami matki i żony a namiętnością do kochanka. Osią spektaklu są złożone portrety psychologiczne Anny, jej męża Karenina i hrabiego Wrońskiego. W ich stworzeniu tancerzom pomaga dramatyczna muzyka Szczedrina, czerpiąca ze skarbnicy muzyki rosyjskiej, przede wszystkim z twórczości Piotra Czajkowskiego.
Widowiskowość spektaklu Ratmańsky'ego tworzy scenografia Mikaela Melby'ego, która wykorzystuje projekcje wideo autorstwa Wendall K. Harrington umożliwiające szybkie, "filmowe" zmiany miejsca akcji. Efektownie posłużył się też wagonem kolejowym, który obraca się na scenie.
Historia opowiedziana przez tancerzy i muzyków, wywiera niezapomniane wrażenie. Emocje przekazane przez Natalię Wojciechowską, Sergey'a Popova (Wronski), Sergey'a Basalaeva (Karenin) i cały zespół stają się bliskie widzowi, zupełnie jakby przeżywało się je wraz nimi. To urzekający popis talentu tancerzy oraz kunsztu i maestrii Alexeja Ratmansky'ego.
Alexei Ratmansky jest dyrektorem artystycznym Baletu Teatru Bolszoj. Wcześniej był tancerzem i choreografem Duńskiego Baletu Królewskiego. Premiera jego „Anny Kareniny” miała miejsce w Kopenhadze wiosną 2004 roku.
Balet w dwóch aktach wg Lwa Tołstoja
Muzyka - Rodion Szczedrin
Premiera światowa - Danish Royal Ballet, Kopenhaga 2004
Premiera polska - Opera Narodowa, 19 listopada 2008
Choreografia - Alexei Ratmansky
Dyrygent - Evgeny Volynsky
Scenografia - Mikael Melbye
Reżyseria świateł - Jørn Melin
Projekcje - Wendall K. Harrington
Obsada:
Natalia Wojciechowska (Anna Karenina), Siergiej Basałajew (Wronski), Wojciech Ślęzak (Karenin), Dagmara Dryl (Kitty), Sebastian Solecki (Lewin), Irena Wasilewska (Betsy), Wojciech Warszawski (Stiwa), Anita Kuskowska (Dolly)
Balet i Orkiestra Opery Narodowej
Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza oraz statyści
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |