Balet "Tristan" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej zachwyca, urzeka, rozmarza. Przenosi w idealny wyimaginowany świat reżysera, gdzie miłość jest ponad wszystko, jest główną siłą napędową człowieka, mimo, że nie daje wyłącznie szczęścia, a śmierć jest lepsza niż hańba.
Ta pierwsza realizacja Krzysztofa Pastora jako dyrektora Polskiego Baletu Narodowego to pokaz bogactwa jego kunsztu. (...) "Stworzył ten spektakl wcześniej dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego, a w marcu 2009 roku zrealizował go w Warszawie. Muzyka została zaczerpnięta z dwóch słynnych dzieł Richarda Wagnera: z opery Tristan i Izolda oraz z cyklu pieśni Wesendonk Lieder. To historia o nieszczęsnej miłości mitycznych kochanków Tristana i Izoldy, których po serii niezwykłych przygód i przeciwności połączyła dopiero śmierć. Pierwszy od lat autentyczny sukces polskiego baletu, którego echa odbiły się szeroko w świecie. Oryginalne dzieło polskiego choreografa, wielkie kreacje tancerzy, efektowna inauguracja nowej ery zespołu naszego zespołu baletowego jako Polskiego Baletu Narodowego." [pch]
Scenografię do spektaklu zaprojektowała Katarzyna Nesteruk, twórcą kostiumów jest Maciej Zień, a orkiestrą dyryguje Tadeusz Kozłowski.
Balet "Tristan" został przez Krzysztofa Pastora (stałego choreografa Het Nationale Ballet w Amsterdamie i od połowy marca 2009 roku dyrektora baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej) przygotowany specjalnie dla Opery Królewskiej w Sztokholmie. Prapremiera dzieła miała miejsce 31 marca 2006 roku w Sztokholmie w wykonaniu Królewskiego Baletu Szwedzkiego i Orkiestry Szwedzkiej Opery Królewskiej.
Libretto Carela Alphenaara i Krzysztofa Pastora oparte jest na historii Tristana i Izoldy, odwiecznej opowieści o nieszczęśliwej miłości między kochankami, których połączyła śmierć. Opowiadano ją w niezliczonych wersjach od XII wieku. Muzyka do baletu została zaczerpnięta z dwóch dzieł Richarda Wagnera: "Tristana i Izoldy" (w kompilacji symfonicznej Henka de Vliegera) oraz "Wesendonk-Lieder". Pastor podkreśla, że jego "Tristan" nie jest "tańczoną operą", lecz współczesną interpretacją choreograficzną dawnej legendy.
„Miłość igrająca ze śmiercią, upajająca muzyka Wagnera i największa scena w Europie – premiera Tristana w warszawskim Teatrze Wielkim była doniosłym wydarzeniem. Realizacja Krzysztofa Pastora, pierwsza w jego nowej roli dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest nowszą wersją baletu, który miał swoją premierę w Sztokholmie w 2005 roku. Pastor i dramaturg Carel Alphenaar powrócili w scenariuszu do źródeł historii. Ich narracja nie poprzestaje na półśrodkach, penetrując temat do głębi i wznosząc się na szczyty, gdzie miłość jest absolutna, a śmierć lepsza od hańby. Muzyka Wagnera, niczym emocjonalny narkotyk, wyzwala skrajne namiętności. (…) Na szczęście Krzysztof Pastor ma obsadę dla osiągnięcia tej emocjonalnej różnorodności. (…) Pastor udowodnił w Tristanie, że nie ucieka od wyzwań, więc po uwieńczonym sukcesem starcie, zespół czeka teraz ekscytująca przyszłość”. [Maggie Foyer „Dance Europe”]
Trajler:
TRISTAN
Richard Wagner / Henk de Vlieger | Krzysztof Pastor
Balet Krzysztofa Pastora w dwóch aktach
do muzyki Tristana i Izoldy pasji orkiestrowej w aranżacji Henka de Vliegera
i Wesendonk Lieder (Pięciu pieśni do słów Matyldy Wesendonk) w orkiestracji Felixa Mottla
Libretto - Carel Alphenaar i Krzysztof Pastor według Dziejów Tristana i Izoldy Josepha Bédiera
Prapremiera - 31 marca 2006, Królewski Balet Szwedzki i Orkiestra Szwedzkiej Opery Królewskiej, Sztokholm
Premiera polska - 29 marca 2009, Opera Narodowa
Czas trwania: 2 godz. 15 min.
Choreografia - Krzysztof Pastor
Dyrygent - Tadeusz Kozłowski
Scenografia - Katarzyna Nesteruk
Kostiumy - Maciej Zień
Światła - Bogumił Palewicz
Asystentka choreografa - Alison Sandgren
Make-up - Małgorzata Wielocha
Peruki i nakrycia głów - Maciej Wróblewski
Polski Balet Narodowy i Orkiestra Opery Narodowej
oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza
obsada:
Tristan - Paweł Koncewoj
Izolda - Aleksandra Liaszenko
Blancheflor - Dominika Krysztoforska
Riwalen - Sergey Basalaev
Król Marek - Wojciech Ślęzak
Gorwenal - Sebastian Solecki
Ozylda - Marta Fiedler
Morhołt - Sergey Popov
Baronowie - Eduard Bablidze, Michał Tużnik, Jacek Tyski
Solo wokalne: Agnieszka Rehlis
Fot. Ewa Krasucka
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |