Jednym z kluczowych pojęć, bez którego nie można zrozumieć twórczości Dostojewskiego jest wolna wola. Pierwszy raz podejmuje ten temat bohater „Notatek z podziemia”. Dla Dostojewskiego wolna wola, wolność wyboru między dobrem i złem do dwie otchłanie ziejące w człowieku. Prześladującym go koszmarem jest świat kryształowych pałaców, w którym nie będzie można nawet ukradkiem pokazać języka albo przez kieszeń pokazać figi . Kryształowe gmachy zawężają ogląd świata, ograniczają człowieka pozwalając jedynie na wybór między dobrem a dobrem. Nie ma w nich miejsca na fantazję, kaprys, sprzeciw, bunt. Swoją przewrotną koncepcję wolności Dostojewski rozwinął w Braciach Karamazow, w Legendzie o Wielkim Inkwizytorze. Miejsce człowieka z podziemia zajmuje w niej Chrystus. Wielki Inkwizytor, dręczony wielkim smutkiem i kochający ludzkość , chce powszechnego szczęścia ludzkości. Samemu utraciwszy wiarę, zdaje sobie sprawę, że masy ludzkie nie radzą sobie z bezgraniczną wolnością – Chrystusową ideą wolnej woli. Wie, że z radością przyjmą ułatwiające życie ograniczenia – „ściany”. Ściana ma w sobie coś, co uspokaja, jakąś ostateczność; stanowić może zwieńczenie trudów. Ludziom wygodnie jest przyjąć świat dany z góry wraz ze wszystkimi ograniczeniami. Nie muszą wówczas sami decydować, myśleć. Na wszystko otrzymują gotową odpowiedź. W imię miłości do człowieka Wielki Inkwizytor zdejmuje z ludzi to nieznośne brzemię wolności, która nierozłącznie związana jest z cierpieniem. Damy im to pokorne szczęście słabych istot, jakimi są z przyrodzenia. [...] Zmusimy ich do pracy, tak, lecz w godzinach wolnych od pracy urządzimy ich życie niby dziecięcą zabawę z dziecinnymi śpiewami, chórem, z niewinnymi pląsami. O, pozwolimy im nawet na grzech, słabi są i bezsilni. Kim będą ci, którzy zmuszą ludzi do pracy i urządzą ich życie niby dziecięcą zabawę? Szygalew, bohater „Biesów” Dostojewskiego znajduje rozwiązanie. Po platońsku dzieli ludzkość na dwie nierówne części. Jedna dziesiąta otrzymuje nieograniczoną władzę i wolność osobistą. Pozostała część zostaje pozbawiona osobowości i bezgraniczne posłuszeństwo doprowadza ich w drodze przekształceń do niewinności pierwotnej, do jakiegoś raju przedhistorycznego, w którym będą jednak musieli pracować. Przedstawiona idea to klasyczny projekt utopii totalitarnej, jedyna w nim nowość to odwołanie do przedhistorycznego raju. Utopia Wielkiego Inkwizytora, jak utopia Platona, jak utopia Szygalewa, chociaż piękna, zapowiada klęskę człowieka. Dlatego człowiek z podziemia nie może się na nią zgodzić. Pięknu idealnego totalitarnego ładu przeciwstawia swoją małość, szpetotę, nawet podłość. Czasami ma się ochotę strzelić go po pysku albo rzucić w niego kałamarzem. Trudna dialektyka człowieka z podziemia prowadzi jednak do samopoznania. Dostojewski nie ma złudzeń co do człowieka, ale z całą mocą staje po jego stronie. Dzieli się z czytelnikiem trudną samowiedzą: czegóż się można spodziewać po człowieku [...]? obsypcie go wszelkimi ziemskimi dobrami, pogrążcie go w szczęściu aż po dziurki w nosie, żeby tylko pęcherzyki wyskakiwały na powierzchni szczęścia jak na wodzie; stwórzcie mu taki dobrobyt materialny, żeby nie miał nic innego do roboty poza spaniem, jedzeniem smakołyków oraz dbałością o ciągłość historii powszechnej – otóż i wtedy ów człowiek, przez samą tylko niewdzięczność, z samej złośliwości zrobi wam świństwo. Zaryzykuje nawet cały swój dobrobyt i umyślnie zapragnie jakiejś najzgubniejszego dla siebie nonsensu, jakiejś najbardziej nieekonomicznej niedorzeczności wyłącznie po to, aby do tego całego pozytywnego rozsądku domieszać niszczący czynnik swojej fantazji. Kaprys jest mu potrzebny, niezbędny wręcz do udowodnienia samemu sobie, że ludzie są jeszcze ludźmi, a nie klawiszami fortepianu, na których co prawda grają prawa natury, ale łatwo mogą się doigrać.
Dostojewski bada oraz ukazuje wyrzuty sumienia i pokutę w takiej głębi, w jakiej jeszcze dotychczas nie były one analizowane, ukazuje wolę popełnienia przestępstwa w głębi istoty człowieka, w tajnych planach człowieka. (...) Przestępstwo zaczyna się w tajnych zamiarach i pragnieniach. Dostojewski bada więc i zagłębia się w sumienie człowieka, demaskuje przestępstwo wymykające się wszelkiemu sądowi państwa i poszczególnego człowieka.
M. Bierdiajew, Światopogląd Dostojewskiego, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2004
Jarosław Gajewski jest absolwentem Wydziału Aktorskiego warszawskiej PWST im. Aleksandra Zelwerowicza. Pracował w zespołach artystycznych warszawskich teatrów – Polskiego (1984 – 1987), gdzie miał miejsce jego debiut zawodowy, Dramatycznego (1987 – 2003) i Narodowego (2003 - 2010). Jest wykładowcą Akademii Teatralnej (1988 – asystent, 1995 – adiunkt, 2003 – profesor nadzwyczajny) oraz jej wieloletnim prorektorem (1993 – 1999 oraz 2002 – 2008). Od chwili otwarcia w roku 1999 do roku 2008 kierował Teatrem Collegium Nobilium – zespołem scen Akademii Teatralnej. Należy do ścisłego grona twórców Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych w Warszawie i realizatorów jego pierwszych czterech edycji (2002,2003,2005, 2007). W roku 1990 był stypendystą Britisch Council. Jest trzykrotnym laureatem Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1990,1998, 2005), laureatem festiwali teatrów jednego aktora w Toruniu(1986,1989) i Wrocławiu (1986,1989), laureatem Nagrody Britisch Council na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (1997) oraz Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne (2001). Od 1 września 2010 pełni obowiązki Dyrektora Teatru Polskiego. Po twórczość Dostojewskiego w pracy reżyserskiej sięga po raz drugi. Jego „Biesy” (2002) cieszyły się ogromnym zainteresowaniem publiczności.
BRACIA KARAMAZOW
Fiodor Dostojewski
Przekład: Aleksander Wat
Adaptacja: Jarosław Gajewski
Reżyseria: Jarosław Gajewski
współpraca reżyserska: Aleksandra Bożek
asystenci reżysera: Klaudia Błazik, Dominika Wroczyńska
scenografia i kostiumy: Zofia Lubińska (opieka artystyczna: Paweł Dobrzycki ASP)
asystent scenografa: Małgorzata Dąbrowska
konsultacje ruchu scenicznego: Weronika Pelczyńska
OBSADA:
Katarzyna Iwanowna - Justyna Bielecka
Maria Kondriatewna - Marta Chyczewska
Ania - Aleksandra Długosz
Liza - Agata Góral
Pani Chochłakow - Joanna Halinowska
Grusza - Martyna Kowalik
Iwan - Michał Mikołajczak
Alosza - Kamil Przystał
Dymitr - Mateusz Rusin
Smierdiakow - Jan Staszczyk
Fiedia - Rafał Zawierucha
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
Najbliższe spektakle: 28 listopada godz. 19:00 (pokaz przedpremierowy), 29 listopada (premiera), 30.listopada godz. 19:00, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 grudnia godz. 19:00
BILETY: 25 zł (normalny), 15 zł (ulgowy), tel. 22 635 99 39, e-mail: rezerwacja.tcn@at.edu.pl
PROMOCJA: Agnieszka Sowińska, tel. 22 635 96 22, e-mail: promocja.tcn@at.edu.pl
PREMIERA: 29 listopada 2010
ip/ Teatr Collegium Nobilium Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |