„Piotr Uklański – Life as it should be TM”

Piotr Uklański - Life as it should be TM to projekt kuratorski, będący interpretacją wystawy Piotra Uklańskiego Life as it should be TM z 1995 roku, która odbyła się w Galerii BWA w Lublinie.  Wystawa będzie czynna do 5 kwietnia 2013 w Galerii Labirynt w Lublinie.

Uklański wykonał wówczas serię interwencji w przestrzeni miasta, które stanowiły komentarz na temat kultury konsumpcyjnej, wkraczającej w przestrzeń małomiasteczkowej, postkomunistycznej Polski. Uklańskiego interesowały zmiany w sferze wizualnej towarzyszące przemianom politycznym i społecznym. Nagły zalew obrazów, znaków i wizerunków z Zachodu nakładających się na tło PRL-u. Z okazji wystawy opublikowany został katalog składający się z serii zdjęć, tworzących rodzaj eseju wizualnego. Artysta pokazał w nim absurdalność ujawniającą się w zderzeniu dwóch systemów, z których jeden wkraczając agresywnie i chaotycznie ze swoją estetyką reklamy w świat drugiego, wyjaskrawia jego szarość i uwypukla nieprzystawalność obu rzeczywistości. Jest on w równym stopniu obietnicą wolności i prosperity, jak i kolonizatorem masowej wyobraźni.

Wątek, który pojawił się na lubelskiej wystawie we wczesnej fazie twórczości artysty, stale powraca w jego pracy twórczej. Od czasu ukończenia studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1991 roku, Uklański będzie rozwijał swoje zainteresowania ikonosferą popkultury, badał zagadnienia związane z kliszami ikonograficznymi jakimi posługują się media, czy kwestiami dotyczącymi estetyki reklamy.

Artysta w wielu pracach wykorzystuje i przetwarza obrazy zaczerpnięte z kultury popularnej. W pracy pt. Naziści eksponowanej w 2000 roku w warszawskiej Zachęcie zaprezentowano serię 164 fotografii przedstawiających polskich i zagranicznych aktorów, grających w filmach postaci nazistów. Artysta wykorzystując fotosy filmowe i zestawiając je obok siebie, ukazał jak kształtowana jest wyobraźnia odbiorcy i w jaki sposób rodzą się współczesne mity. Czerpanie z kultury wizualnej, przetwarzanie obrazów i nawiązywanie do powszechnie rozpoznawalnych wizerunków, dzieł i postaci to strategia artystyczna Uklańskiego, której potencjał artysta testuje na wiele sposobów. W londyńskiej Galerii Carlson na przełomie października i listopada 2012 roku odbyła się jego wystawa indywidualna pt. Polska Neo-Awangarda. W prezentowanym projekcie Uklański wykorzystał wizerunki prac artystów polskich: Grzegorza Kowalskiego, Natalii LL, Zofii Kulik, Ewy Partum, Zbigniewa Warpechowskiego, Krzysztofa Zarębskiego. Poprzez swoistą manipulację reprezentacjami dzieł, artysta konstytuuje nowe konteksty i znaczenia. Przyjmując strategię zapożyczania, zajmuje stanowisko wobec zagadnień związanych z funkcjonowaniem obrazów w kulturze, ich tworzeniem, wykorzystywaniem oraz (re)interpretacją.

Prezentacja Piotr Uklański – Życie jakie powinno być, zainspirowana jest wspomnianym projektem artysty Polska Neo-Awangarda oraz stosowaną przez Uklańskiego strategią zawłaszczania obrazów – appropriation art. Początków tego zjawiska można doszukiwać się w słynnej Fontannie Marcela Duchampa i działaniach awangardy, choć historycy sztuki wskazują niekiedy na dużo wcześniejsze przykłady takiego działania. Praktyka ta stała się niezwykle popularna na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w kręgach artystów nowojorskich, podchodzących krytycznie do kwestii oryginalności, powtórzenia i autorstwa. Ze strategią sztuki zawłaszczania wiążą się kwestie prawa autorskiego, swobody, bądź restrykcji związanych z wykorzystaniem „zawłaszczonego” materiału.

Ekspozycja w Galerii Labirynt zorganizowana została bez wiedzy artysty i zawiera dokumentację z otwarcia wystawy z 1995 roku, wideo interwencji artysty w barach miejskich, oraz zdjęcia zamieszczone wcześniej w katalogu. Stanowi „kuratorski” głos w dyskusji na temat „sztuki zawłaszczenia” i statusu obrazu, ponawia pytanie o sposób jego funkcjonowania i wykorzystywania w systemie kultury oraz związane z nim kwestie prawne i etyczne. Kto, w jakiej formie i na jakich zasadach może wykorzystać, przetwarzać i prezentować obrazy?

Piotr Uklański ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Studiował fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Jest fotografem, autorem instalacji, prac wideo i performansów. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku oraz w Warszawie. Brał udział w Biennale w Sao Paulo (2004 r.) oraz w Berlin Biennale (2008r.). Prace Piotra Uklańskiego znajdują się w zbiorach prywatnych oraz publicznych, m. in. w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Walker Art Center w Minneapolis, Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dodaj artykuł do:
(dodano 13.03.13, autor: irka)
Tagi: „Piotr Uklański – Life as it should be TM”
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Katatonia
2
Neil Young & The Chrome Hearts
3
Saxon
4
Calum Hood
5
Skunk Anansie
6
Eluveitie
7
Arkadiusz Jakubik
8
sanah
9
Damiano David
10
W.E.N.A.
1
David Marqués
2
Celine Song
3
Lionel Baier
4
Dean DeBlois
5
Margien Rogaar
6
Michael Dweck, Gregory Kershaw
7
Len Wiseman
8
Frydrych-Zdanowska
9
Wes Anderson
10
Tim Moriarty
1
Richard Chappell
2
Krzysztof Garbaczewski
3
Krzysztof Pastor
4
Paweł Miśkiewicz
5
Ewa Platt
6
Ilaria Lanzino
7
Sebastian Fabijański
8
Anna Kękuś
9
Łukasz Czuj
10
reż. Mariusz Treliński
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia