Miejska Galeria Sztuki w Łodzi w ramach 14. Międzynarodowego Triennale Tkaniny przedstawia w terminie od 7 maja do 28 lipca wystawę ukazującą początek drogi twórczej i najnowsze prace Magdaleny Abakanowicz.
Organizatorzy pragną przedstawić konteksty, w jakich ta najsłynniejsza polska artystka sztuki włókna debiutowała na scenie międzynarodowej.
Wystawa ukazuje także niezwykłe związki łączące Magdalenę Abakanowicz z działalnością łódzkich instytucji: Centralnego Muzeum Włókiennictwa i Galerii. W 1972 roku Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, funkcjonująca wtedy pod nazwą Biuro Wystaw Artystycznych oraz Muzeum Historii Włókiennictwa (obecnie Centralne Muzeum Włókiennictwa) były współorganizatorami pierwszego Triennale Tkaniny Unikatowej i Przemysłowej. Magdalena Abakanowicz nadesłała na tę wystawę Abakan (trójczęściowy) czarny i otrzymała Medal Triennale. Do Galerii Artystka wróciła w 1978 roku. Przygotowaliśmy wówczas Jej wystawę indywidualną, towarzyszącą 3. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny.
Dzisiaj, 50 lat po debiucie w Lozannie, twórczość M. Abakanowicz jest postrzegana jako ikona sztuki polskiej XX i XXI wieku. Wystawa Opus et fabulas jest próbą spojrzenia na dokonania artystyczne Abakanowicz z perspektywy prac najwcześniejszych, które utorowały Jej drogę do światowej kariery, ale ukazuje także najnowsze rzeźby przestrzenne z cykli Giganci i Ptaki.
Kolekcja tkanin Centralnego Muzeum Włókiennictwa została opatrzona analizą historyczną Pani Małgorzaty Wróblewskiej Markiewicz, st. kustosza Centralnego Muzeum Włókiennictwa, która ukazuje ich losy: wystawienniczą wędrówkę i percepcję w świecie oraz okoliczności, w jakich były pozyskane do zbiorów łódzkiego Muzeum. Ta rozbudowana opowieść stanowi źródło informacji o rodzącej się w latach 60. i 70. sile oddziaływania sztuki M. Abakanowicz i Jej wpływie na postrzeganie polskiej sztuki włókna.
Pani Profesor Magdalenie Abakanowicz zawdzięczamy wyjątkową przychylność – umożliwiła nam przedstawienie kolekcji tkanin, w kontekście rzeźb użyczonych na wystawę, bezpośrednio z warszawskiej pracowni Artystki. Właśnie te rzeźby ustawione w jednej przestrzeni, zaaranżowanej według projektu prof. Adama Brinckena, z 13 historycznymi tkaninami tworzą niepowtarzalne świadectwo drogi, jaką Magdalena Abakanowicz przebyła: od tkanin malowanych, poprzez fakturalne gobeliny, trójwymiarowe „abakany” do rzeźb figuralnych z brązu, kamienia i stali, eksponowanych w formie monumentalnych instalacji w otwartych przestrzeniach w Polsce (Poznań, Wrocław, Warszawa) i wielu krajach świata: Grecja, Włochy, Izrael, Korea Południowa, Niemcy, Japonia i USA (m.in. University Art Museum Princeton, Phoenix Art Museum, Chicago Grant Park).
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |