Czy człowiek może urodzić Boga? Tomasz Schimscheiner w Piecie

Wzruszający, świetnie zagrany spektakl z dwójką znakomitych aktorów – Beatą i Tomaszem Schimscheinerami. W spektaklu PIETA poznajemy matkę Jezusa z innej strony: nie jest to Matka Boska z piedestałów, ale cierpiąca i kochająca matka, kobieta z krwi i kości. Teatr Łaźnia Nowa zaprasza 26 października oraz 5 i 6 listopada o 19.00.

Pieta Zenona Fajfera dotyka materii ryzykownej. Autor na naszych oczach ożywia ikonę. Widzimy matkę Jezusa bez wysadzanej drogocennymi kamieniami korony na głowie, za to z bólem, który odbiera mowę, z bagażem zwykłych ludzkich trosk i uczuć, z gradem pytań cisnących się na usta. Niczym w teatrze antycznym, zasiedlonym przez bogów nieobojętnych ówczesnemu widzowi. Spektakl Pieta unika uproszczeń i doktrynerstwa. Widz ma szansę skupić się na człowieku i jego cierpieniu, przez co obraz Matki Boskiej zdecydowanie odbiega od dotychczasowego wizerunku. Maria z Piety to nie dumna ze swojej roli Królowa Proroków i Wieża z kości słoniowej, Wspomożenie wiernych i Pocieszycielka strapionych. Nie jest to również cierpiąca, ale i pogodzona z losem, bolesna figura ze Stabat Mater. To Matka Boska Zbuntowana i Wątpiąca, kobieta z krwi i kości, która powtarza za swoim Synem: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”. To kobieta, która złożyła Bogu tak wielką ofiarę, że teraz ma prawo wypowiedzieć wszystko…
PIETA

Reżyseria: Zenon Fajfer
Scenariusz: Zenon Fajfer
Obsada: Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner
Czas trwania: 120 minut

Nie sposób nie ulec wzruszeniu. To zasługa autora tekstu i reżysera sztuki, Zenona Fajfera, który przedstawił Marię w odmienny sposób niż dotąd to czyniono, ale przede wszystkim koncertowo grającej jej postać – Beaty Schimscheiner. Jej Maria to prawdziwa, z krwi i kości, kobieta, która oczekuje na wydanie zwłok syna. Cierpi i odchodzi od zmysłów, ale nie krzyczy, nie miota się po scenie. Szepcze i milczy, za to jak…
Ewa Kozakiewicz, Gazet Krakowska////

Przy tej Marii – dzięki świetności Beaty Schimscheiner, kobiecie z tej ziemi, mocno z tej ziemi – Bóg blednie. Jest zanadto intelektualny.
Paweł Głowacki, Dziennik Polski//////
Co czuje człowiek wybrany przez Boga? Człowiek w konfrontacji z siłą, której nie rozumie? Kobieta, za którą zawsze ktoś decydował? Kobieta, która stała się przyczyną – i świadkiem – rzezi niewiniątek? Matka, którą opuścił syn? Skupione, oszczędne aktorstwo Beaty Schimscheiner sprawia, że te pytania brzmią przejmująco.
Joanna Targoń, Gazeta Wyborcza/////

Fragment wywiadu z Tomaszem Schimscheinerem
Lodołamacz – Bezpłatny Dwutygodnik Nowej Huty

Jaki jest główny temat „Piety”?
Wiara – mądra wiara, a nie gipsowe figurki i obraz Pana Boga z brodą.

Wiem, że „Pieta” posiada także „przedłaźniową” historię. Jak powstał ten spektakl?
„Pieta” oparta jest na tekście Zenona Fajfera, który powstał około 6 lat temu. Początkowo był to dwudziestominutowy monodram, w którym występowała moa żona. Pierwszy raz zobaczyłem to na scenie w Alchemii. Wzruszył mnie ten tekst. Poprosiliśmy Zenona o jego rozwinięcie. Najpierw dodał scenę w której Grek-wyzwoleniec być może obserwuje drogę krzyżową – nie wiadomo czy idzie nią Jezus, czy inny nieludzko skatowany człowiek.(…)

Jakie są najważniejsze zmiany?
Dziś nie jest to już spektakl wielkanocny. Łaźniowa „Pieta” zawiera interakcje z widownią. Dołączyliśmy do niej też kolejną scenę. Rozmawia w niej para – możliwe, że to Piłat i jego żona, w czasie, gdy Jezusowi zakładają już koronę cierniową. Możliwe też, że to Tomasz Schimscheiner rozmawia z żoną Beatą, traktując tę historię jako impuls do dyskusji o transcendencji w teatrze…

Czy zgodnie z założeniami cyklu Niedowiara udało się w „Piecie” opowiedzieć o współczesnym przekraczaniu granic?
W tym spektaklu obecna jest transcendencja – jako porozumienie intelektualno-emocjonalne, które wytwarza się miedzy aktorem i odgrywaną przez niego postacią, a widzem. Teatr jednoczy ich wszystkich i scala w wierze we wspólne idee – dokładnie tak samo jak Kościół.

Dodaj artykuł do:
(dodano 22.10.13, autor: blackrose)
Tagi: Pieta, Teatr Łaźnia Nowa, teatr
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Katatonia
2
Saxon
3
Calum Hood
4
Neil Young & The Chrome Hearts
5
Skunk Anansie
6
Eluveitie
7
Arkadiusz Jakubik
8
sanah
9
W.E.N.A.
10
Karolina Czarnecka
1
David Marqués
2
Margien Rogaar
3
Dean DeBlois
4
Celine Song
5
Lionel Baier
6
Frydrych-Zdanowska
7
Tim Moriarty
8
Michael Dweck, Gregory Kershaw
9
Len Wiseman
10
Wes Anderson
1
William Kent Krueger
2
T. M. Logan
3
Marcin Szymański
4
Lisa See
5
Jo Nesbo
6
Max Kidruk
7
Anna Sólyom
8
Jojo Moyes
9
Maria Gąsienica-Zawadzka
10
Ludwik Lunar
1
Richard Chappell
2
Krzysztof Garbaczewski
3
Krzysztof Pastor
4
Paweł Miśkiewicz
5
Ewa Platt
6
Ilaria Lanzino
7
Sebastian Fabijański
8
Anna Kękuś
9
Łukasz Czuj
10
reż. Mariusz Treliński
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia