Druga premiera "Nocy w Apeninach" w Teatrze Druga Strefa

Ostatni miesiąc roku 2013 w Teatrze Druga Strefa w Warszawie przynosi ekscytujące wydarzenia na miarę świątecznej atmosfery!

13 i 14 grudnia o godzinie 20:00 teatr przedstawi Drugą Premierę Warszawską "Noclegu w Apeninach" Aleksandra Fredry do muzyki Stanisława Moniuszki w reżyserii Sylwestra Biraga, w nowej obsadzie! Wystąpią gwiazdy scen operowych: Tatiana Maria Pożarska, Marcin Hutek oraz Tomasz Raczkiewicz.

NOCLEG W APENINACH

Operetka w jednym akcie Aleksandra Fredry do muzyki Stanisława Moniuszki  to perełka w twórczości scenicznej obu artystów, czołowych twórców polskiej kultury scenicznej. Fredro napisał ją po powrocie z Włoch w 1825 roku, stąd zapewne ta niezwykła sceneria akcji rozgrywającej się w ciągu jednej nocy w górskim zajeździe, gdzieś w Apeninach. Muzykę do libretta napisało aż pięciu kompozytorów, ale wybrano partyturę młodego i nieznanego muzyka Stanisława Moniuszki, który przebywając  na wakacjach w Wilnie w przerwie studiów w Berlinie popełnił to dzieło dla chleba, wcale się nim nie chlubiąc. Na prapremierowym afiszu w roku 1839 w Wilnie brakowało jego nazwiska, które ujawnił dopiero Oskar Milewski. Recenzent pochlebnie wyrażał  się o usłyszanych kompozycjach będących utworami z gatunku ówczesnej muzyki popularnej, choć sam twórca w późniejszym liście do pisarza Fredry nie cenił zbyt wysoko tej pierwszej próby operetkowej. Z muzyką Moniuszki za jego życia „Nocleg w Apeninach” wystawiany był dwa razy, we wspomnianym Wilnie i we Lwowie w 1841 roku.

Dziś, po 174 latach od prapremiery wileńskiej libretto i partytura wciąż brzmią lekko, ponadczasowo i zabawnie. Muzyka popularna XIX wieku łatwo wpada w ucho widzowi wieku XXI, wywołując refleksję porównawczą do współczesnej muzyki popularnej. Libretto  zaś zatrzymane gdzieś między Bolonią a Florencją, z toskańskimi cyprami w tle dostarcza wartką akcję w tempie staccato utkaną postaciami niczym z Moliera – synem marnotrawnym, córką trzpiotką o wielkim sercu, kupczykiem-domokrążcą, sprzedajnym chciwcem, tęskniącym ojcem, dziewczyną w tarapatach. Do tego dorzućmy słowa jak paszport, posag, majątek, miłość, burza, nocleg, żandarmi i happy-end, a na pewno będziemy współczuć Rozynie, śmiać się z Bombalo, czuć odrazę do  Fabricjo, poczujemy sympatię do Lizety, zrozumiemy  Anzelmo i damy się oczarować Antonjo. Okazuje się, że kolor sepii ma wiele odcieni a czerwień w nim zawarta rozgrzewa serca by zaśpiewać „ Z radości serce mi bije! Radość, radość niech nam żyje!”.

Reżyser Sylwester Biraga dedykuje ten spektakl profesorowi Janowi Skotnickiemu.

Autor: Aleksander Fredro

Muzyka: Stanisław Moniuszko

Reżyseria i choreografia: Sylwester Biraga

Kierownictwo muzyczne: Marek Żurawski

Scenografia: Dorota Bagiński

Kostiumy: Sylwester Krupiński

Realizacja techniczna: Eligiusz Baranowski

Obsada:

Anzelmo – Sylwester Biraga

Antonjo – Marcin Hutek (baryton)

Lizeta – Marta Powałowska

Fabricjo – Tomasz Raczkiewicz (kontratenor)

Rozyna – Tatiana Maria Pożarska (sopran)

Bombalo – Patryk Strojewski/adept (basbaryton)

Żandarmi – Patryk Gnybek/adept, Piotr Szpak

Czas: 70 minut

Premiera warszawska  8 listopada 2013

Druga premiera warszawska 13 grudnia 2013

Premiera wileńska   19 marca 2014

TATIANA MARIA POŻARSKA sopran

Rodowita poznanianka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie - klasa śpiewu prof. Aliny Bolechowskiej (dyplom z wyróżnieniem).

Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki jako jedna z najbardziej obiecujących artystów młodego pokolenia. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem między innymi Ryszarda Karczykowskiego, Leopolda Spitzera, Gerarda Kahry i Thomasa Hampsleya. Laureatka i finalistka wielu konkursów, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Kolonii.

Od 1998 roku jest solistką Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, a współpracowała także z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, Operą NOVA w Bydgoszczy i Operą Dolnośląską we Wrocławiu. W kwietniu 2003 roku zadebiutowała w Paryżu, na deskach Theatre du Chatelet, partią Roksany w Królu Rogerze, Karola Szymanowskiego. Koncertowała również w innych krajach Europy, między innymi we Włoszech, Austrii, Niemczech, na Węgrzech (Koncert Młodych Europejskich Wokalistów w budapeszteńskiej Operze Narodowej), a także ponownie we Francji, gdzie odbyła tournée, grając główną rolę w spektaklu „Na balu u Johanna Straussa”.

Występowała z towarzyszeniem wielu znakomitych orkiestr, między innymi z Sinfonią Varsovią, Kölner Rundfunkorchester des WDR, Capellą Cracoviensis oraz Narodową Orkiestra Symfoniczną Polskiego Radia podczas Festiwalu Wratislavia Cantans 2002 (polska prapremiera oratorium Stworzenie świata, Krzysztofa Meyera). W czasie kolejnej edycji Wratislavii zaśpiewała partię solową na koncercie inaugurującym część oratoryjną (III Symfonia Pastorale Ralpha Vaughana Williamsa). Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Andrzej Boreyko, Fabbio Pierrone, Jerzy Salwarowski, Warwick Stengaards, Andrzej Straszyński,Tadeusz Wojciechowski, czy Jukka-Pekka Saraste. Jej bogaty repertuar obejmuje różnorodne partie sopranowe, zarówno oratoryjne, jak i operowe.

Wśród tych drugich do najważniejszych zalicza Gildę (Rigoletto Verdiego), Leilę (Poławiacze pereł  Bizeta), Rozynę (Cyrulik sewilski Rossiniego), Roxanę (Król Roger Szymanowskiego), Królową Nocy, Paminę i Papagenę (Czarodziejski flet Mozarta), Eudoksję (Żydówka Halevy’ego), Hannę (Straszny dwór Moniuszki), Basię (Krakowiacy i Górale Bogusławskiego) oraz Frasquitę (Carmen Bizeta).

MARIUSZ HUTEK basbaryton

Urodzony w 1987 roku, był chórzystą i solistą Poznańskiego Chóru Chłopięcego „Polskie Słowiki”.  W latach 2008 – 2010 studiował  na wydziale wokalnym na Zürcher Hochschule der Künste. W 2013 roku ukończył studia wokalne w klasie śpiewu dr Jarosława Bręka w Akademii Muzycznej w Poznaniu.  Swoje Umiejętności wokalne doskonalił na kursach prowadzonych przez m. in. Klausa Hägera, Jane Thorner - Mengedoht, Hartmuta Hölla, Piotra Łykowskiego.

W 2000 roku zadebiutował altową partią Chłopca w Czarodziejskim Flecie na Opernfestspiele    w Bad Hersfeld, a w 2008 roku, jako baryton partią Palego w Baronie Cygańskim na festiwalu w Altusried.  W 2009 wykonywał partię Jezusa  w Das Sühnopfer C. Loewego w Konzerthaus  Berlin.

Wystąpił dwukrotnie na Zürcher Festival der Künste - rola Landsknecht w operze Simplicius Simplicissimus W. A. Hartmana i Tiridate w operze Radamisto  G. F. Haendla.

W 2011 został zaproszony do prawykonania utworu Return of Osiris Clintona Haycrafta. W 2012 roku brał udział w międzynarodowym projekcie „Phoenix” w Teatro Helena Sá e Costa w Porto, gdzie kreował partię Ernesto Volmara w operze Alina regina di Golconda G. Donizettiego.

Marcin Hutek jest laureatem konkursów- pierwszej nagrody i trzech nagród specjalnych na IV Konkursie Wokalnym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach, trzeciej nagrody i dwóch nagród specjalnych na Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie oraz Kiwanis Wettbewerb 2010  w Zurychu.

Marcin Hutek współpracował z takimi dyrygentami jak: Siegfried Heinrich, Pierre-Alain Monot, Wilhelm Keitel, Jerzy Salwarowski, Michael Wendeberg,  i reżyserami: Thomas Fiedler, Julie Beauvais, Maria Luisa Bigai.

TOMASZ RACZKIEWICZ kontratenor

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu na wydziale Wokalno – Aktorskim oraz Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych, gdzie ukończył Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania Placówką Kultury.

Naukę śpiewu rozpoczął jako tenor w klasie Marka Moździerza, a następnie kontynuował ją jako kontratenor w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ewy Podleś, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Kusiewicza, Gerharda Kahrego i Heleny Łazarskiej. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego.

Od 1996 roku jest solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, na deskach którego zadebiutował partią Fiodora w operze Borys Godunow M. Musorgskiego. W roku 1998 odbył się debiut artysty w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w przedstawieniu Raj Utracony K. Pendereckiego.

Jako solista Opery Poznańskiej brał udział w licznych tournée zagranicznych z macierzystym teatrem, w ramach których uczestniczył m.in. w premierze Salome R. Straussa w Theatre Municypale w Luksemburgu, czy w wystawieniu spektaklu Galina M. Landowskiego w Hanowerze podczas światowej wystawy Expo 2000.

Występował również na festiwalach operowych w Carcasonne i Xanten, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdrój, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Poznańskim Festiwalu Mozartowskim, Festiwalu Ave Maria w Czeladzi, Festiwalu Musica sacra, musica profana w Długiej Goślinie, Letnim Festiwalu Muzyka z Kórnika, Letnim Festiwalu Cantemus Domino in laetitia w Poznaniu, Festiwalu Chantarelle w Gołuchowie.

W roku 2001 brał udział w koncercie inaugurującym IX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Operatorskiej Camerimage w Łodzi.

Wizytówką i zarazem znakiem rozpoznawczym Tomasza Raczkiewicza jest Missa pro defuncto Wolfgango Amadeo Mozart – msza żałobna za duszę śp. Wolfganga Amadeusza Mozarta odprawiana w kolejne rocznice śmierci kompozytora. Dziś można już śmiało powiedzieć, iż „msza za Mozarta” jak zwykli zwać Ją Poznaniacy, sprawowana w rycie przedsoborowym i ubogacona wykonaniem mozartowskiego Requiem, stanowi stały element kulturalnego kalendarium Poznania.

Wyróżnienia i nagrody:

Tomasz Raczkiewicz jest laureatem trzech prestiżowych poznańskich wyróżnień.

12 lutego 2003 r. został uhonorowany przez kapitułę Głosu Wielkopolskiego Medalem Młodej Sztuki w dziedzinie animacji: „za oryginalne formy promowania muzyki w różnych środowiskach”.

9 czerwca 2004 r. „w uznaniu Jego pasji w pracy organicznej” otrzymał Medal Młodego Pozytywisty – Nagrodę Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego.

listopad 2008 r. III nagroda w ogólnopolskim konkursie na piosenkę o Poznaniu pod Patronatem Prezydenta Miasta Poznania "A NAM WARTO ŻYĆ NAD WARTĄ" za piosenkę pod tytułem "Twój Poznań".

Dodaj artykuł do:
(dodano 09.12.13, autor: blackrose)
Tagi: Noc w Apeninach, Teatr Druga Strefa
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Katatonia
2
Saxon
3
Calum Hood
4
Neil Young & The Chrome Hearts
5
Skunk Anansie
6
Eluveitie
7
Arkadiusz Jakubik
8
sanah
9
W.E.N.A.
10
Karolina Czarnecka
1
Natasza Socha
2
Luba Ristujczina
3
Buszra al-Maktari
4
Max Czornyj
5
Joanna Bator
6
William Kent Krueger
7
Marcin Szymański
8
T. M. Logan
9
Lisa See
10
Jo Nesbo
1
Richard Chappell
2
Krzysztof Garbaczewski
3
Krzysztof Pastor
4
Paweł Miśkiewicz
5
Ewa Platt
6
Ilaria Lanzino
7
Sebastian Fabijański
8
Anna Kękuś
9
Łukasz Czuj
10
reż. Mariusz Treliński
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia