Jubileuszowy 10. Festiwal Skrzyżowanie Kultur zabierze widzów w podróż do Etiopii.
26 września na scenie pojawi się król abisyńskiego soulu Mahmoud Ahmed.
Artysta słynie z energetycznych, pełnych pasji koncertów, podczas których publiczność rzadko jest w stanie usiedzieć na miejscu.
Zapewne stąd jego przydomek „etiopski Michael Jackson”. Śpiewa w języku amharskim o sprawach uniwersalnych: miłości, pokoju, tradycji.
Jego piosenki są próbą przekazania skomplikowanych emocji. Etiopczycy określają je mianem „tyzyta”,
który oznacza tęsknotę, melancholię, ale jako uczucie pozytywne – wyjaśnia dr Hanna Rubinkowska-Anioł z Katedry Języków i Kultur Afryki UW.
Wszyscy, którzy o etiopskiej muzyce i literaturze chcą dowiedzieć się więcej powinni wybrać się następnego dnia na spotkanie „Kierunek Etiopia” (27 września, sobota, godz. 17).
W namiocie festiwalowym poprowadzi je dziennikarz Polskiego Radia Kuba Borysiak.
Jego gośćmi będą:
Michał Lipszyc – wybitny tłumacz literatury, pod którego redakcją powstał najnowszy numer „Literatury na świecie” poświęcony Etiopii oraz
Francis Falceto – odkrywca i promotor etio-jazzu, wydawca ponad 30 płyt „Ehtiopiques”.
O kulturze i historii rodzinnego kraju Mahmouda Ahmeda opowie także dr Hanna Rubinkowska-Anioł.
A swoim świeżym spojrzeniem na muzyczne tradycje Etiopii podzieli się reżyser Maciej Bochniak, który pracuje właśnie nad filmem dokumentalnym „Ethiopiques – bunt duszy”.
Podczas spotkania, na które wstęp jest bezpłatny, dostępny będzie najnowszy numer „Literatury na świecie”.
Artystyczna biografia Mahmouda Ahmeda jest ściśle związana z burzliwą polityczną historią Etiopii. Urodził się w 1941 r. w Addis Abebie. Zaczął śpiewać jako dziecko, na weselach i w szkole. Ale trudności finansowe rodziny zmusiły go do zostania pucybutem. Czekając na klientów przed hotelami, barami i klubami słuchał muzyki i chłonął dźwięki z radia. W latach 50. etiopskie orkiestry instytucjonalne zaczęły tworzyć sekcje jazzowe łączące tradycyjną muzyką etiopską z nowoczesnymi zachodnimi wypływami. Początkowo grały dla elit stopniowo stając się impulsem do rozwoju charakterystycznego brzmienia Etiopii. Mahmoud zafascynowany tymi rytmami i marzący o karierze wokalisty próbował bez sukcesów dostać się do jednej z orkiestr. Przypadek sprawił, że w zastępstwie chorego piosenkarza stanął na scenie i zachwycił publiczność. Wkrótce dołączył do Zespołu Carskiej Gwardii Przybocznej szybko stając się jednym z najważniejszych głosów „złotej ery” muzyki etiopskiej lat 60. i 70.
Wraz z obaleniem Hailego Selassie w 1974 roku i przejęciem władzy w Etiopii przez komunistyczną juntę wojskową skończyła się ekscytująca epoka „swingującej Addis”. Na skutek cenzury i represji politycznych muzyczna scena zamilkła. Część artystów wyemigrowała. Na początku lat 80. Mahmoud wyruszył w trasę koncertową po Stanach Zjednoczonych, która przyniosła mu ogromną popularność wśród etiopskiej diaspory. Przepustką do międzynarodowej kariery okazała się wydana w 1986 roku w Belgii płyta „Ere Mela Mela”.
Dzięki modzie na world music, Mahmoud Ahmed miał duże szanse by zostać zauważonym na świecie – uważa dr Hanna Rubinkowska-Anioł. – Co ciekawe, jest z pochodzenia Guragie. To jeden z około osiemdziesięciu ludów Etiopii, który słynie z sukcesów odnoszonych w handlu, z przedsiębiorczości i umiejętności korzystania z nadarzających się okazji. W Etiopii ten argument jest często podawany jako tłumaczący (obok talentu) sukces Mahmouda. Poza tym, że zdobył sławę jako piosenkarz, był też pierwszym na dużą skalę producentem muzycznym i dzięki temu odniósł także sukces finansowy. To na pewno wsparło jego karierę jako wokalisty.
Mahmoud Ahmed wystąpi na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur 26 września. Wszyscy, którzy o etiopskiej muzyce i literaturze chcą dowiedzieć się więcej powinni wybrać się następnego dnia na spotkanie „Kierunek Etiopia” (27 września, sobota, godz. 17). W namiocie festiwalowym poprowadzi je dziennikarz Polskiego Radia Kuba Borysiak. Jego gośćmi będą: Michal Lipszyc – wybitny tłumacz literatury, pod którego redakcją powstał najnowszy numer „Literatury na świecie” poświęcony Etiopii oraz Francis Falceto – odkrywca i promotor etio-jazzu, wydawca ponad 30 płyt „Ehtiopiques”. O kulturze i historii rodzinnego kraju Mahmouda Ahmeda opowie także dr Hanna Rubinkowska-Anioł. A swoim świeżym spojrzeniem na muzyczne tradycje Etiopii podzieli się reżyser Maciej Bochniak, który pracuje właśnie nad filmem dokumentalnym „Ethiopiques – bunt duszy”. Podczas spotkania, na które wstęp jest bezpłatny, dostępny będzie najnowszy numer „Literatury na świecie”.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur 24-28 września 2014 r.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 177 artystów z 60 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |