Najbrzydsza kobieta świata. Kobieta z brodą. Człowiek małpa. Tajemniczy zwierz. Tymi i innymi epitetami była określana Julia Pastrana, kobieta, której choroba dziś ma już swoją ładnie brzmiącą nazwę: hipertrichoza.
Urodziła się w 1834 roku, natychmiast oddano ją do sierocińca. Oczytana, niezwykle kobieca, znała kilka języków, śpiewała jak anioł, tańczyła jak diabeł, występowała w przedstawieniach, konwersowała z publicznością. Przez większość życia podróżowała z objazdowym monstruarium, cyrkiem dziwadeł, z którego została wykupiona przez Teodora Lenta. Potem, już jako osobisty impresario, Lent obwoził ją jako gwiazdę i kuriozum medyczne po europejskich salonach. Naukowcy okrzyknęli ją niezwykłą hybrydą, stworzeniem istniejącym pomiędzy gatunkiem ludzkim a zwierzęciem. W międzyczasie Lent ożenił się z nią, mieli razem dziecko, które zmarło niedługo po urodzeniu, a najbrzydsza kobieta świata kilka dni po nim. Jej mąż wypchał oboje i już jako elegancko ubrane mumie w szklanych gablotach obwoził po świecie. Sam podobno pod koniec życia oszalał. Pogrzeb Julii miał miejsce dopiero 153 lata po jej śmierci, 12 lutego 2013 roku. O Pastranie napisano dziesiątki prac naukowych, kilka dzieł literackich, jeden poemat. A teraz także sztukę teatralną.
Malina Prześluga, specjalnie dla Teatru Animacji, napisała opowieść opartą na losach Julii Pastrany, najbrzydszej kobiety świata. O dramacie pisze Justyna Jaworska: „Prześluga porwała się na arcytrudną próbę opowiedzenia o ‘kobiecie małpie’ młodzieży, w konwencji lalkowej i wodewilowej. Konwencja jak najbardziej trafiona, bo pozostająca w poetyce jarmarcznego dziwowiska. (…) Napisała sztukę wzruszającą, a jednocześnie zabawną i zbuntowaną. (…) Sztuka napisana z werwą, delikatnością i empatią, obnaża jarmark odmieńców, a przy okazji niesie sens bardziej uniwersalny – adresowana jest przecież do publiczności w newralgicznym wieku, w którym nie trzeba być dziwadłem, by czuć się jak dziwadło. Trochę zawstydza, a trochę działa jak terapia.”
(Miesięcznik Dialog, luty 2015)
Spektakl reżyseruje Maria Żynel, absolwentka kierunku aktorskiego i reżyserii na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej. Od kilku lat związana z Teatrem Malabar Hotel, realizuje także własne niezależne projekty artystyczne.
PASTRANA, lalkowo-aktorski spektakl dla dorosłych, to swoisty, rozśpiewany wodewil upiorności. Freak show i makabreska, które – jak sto pięćdziesiąt lat temu – mają poruszyć widzem i kazać mu się zastanowić nad granicami tego, co normalne.
Przestawienie jest efektem wspólnej pracy młodych twórców, którzy w swoich poszukiwaniach dotkną tematów niełatwych i niewygodnych, pragnąc opowiedzieć o nich w nieprzeciętny sposób.
Premiera: 05.06.2015
Realizatorzy Obsada:
Julianna Dorosz (Julia Pastrana) Sylwia Koronczewska-Cyris (Rosa Trzy Cycki) Elżbieta Węgrzyn (Stara Kobieta) Marcin Chomicki (Klaun) Marcel Górnicki (Pudel) Artur Romański (Teodor Lent, Smutny Pan)
Reżyseria - Maria Żynel
Scenografia - Ewa Woźniak
Muzyka - Michał Siwak
Wizualizacje - Aleksander Janas
Ruch sceniczny - Sandra Napierała
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |