29 i 30 maja 2015 roku Opera Krakowska zaprasza na premierę widowiska baletowego „Emocje”.
Przedstawienie składa się z czterech części, których autorami są znani polscy choreografowie: Katarzyna Aleksander-Kmieć, Violetta Suska i Jacek Tyski. Violetta Suska wielokrotnie pracowała z baletem krakowskiej sceny, przygotowując m.in. premierę spektaklu „Mały Lord” S. Markwicka oraz liczne miniatury taneczne prezentowane m.in. na gali baletowej „Grand pas…!”. Katarzyna Aleksander-Kmieć jest autorką choreografii m.in. do „Barona cygańskiego” J. Straussa, „Ariadny na Naxos” R. Straussa i „Miłości do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa. Jacek Tyski natomiast spotyka się z Baletem Opery Krakowskiej po raz pierwszy.
Spektakl opowie językiem tańca o emocjach, uczuciach i relacjach międzyludzkich. W pierwszej części (chor. Katarzyna Aleksander-Kmieć), przesycona atmosferą kontemplacji i subtelną metafizyką muzyka Arvo Pärta (Mirror in a mirror), stała się inspiracją dla intymnej choreografii. „Mirror in a mirror” to emocje człowieka stającego twarzą w twarz z samym sobą, w chwili gdy należy zdecydować, czy pozostać tu gdzie się jest, czy wykonać kolejny krok. W drugiej części (chor. Violetta Suska) zatytułowanej „…gdzie tkwią nagie gwiazdy…” z muzyką Johannesa Brahmsa (fragmenty Koncertu skrzypcowego D-dur, I Sonaty skrzypcowej G-dur, Serenady nr 2 A-dur oraz Intermezza A-dur op. 118) zobaczymy kilka miniatur baletowych, opowiadających o samotności, namiętności, żałobie i trudnych wyborach miłosnych. Część trzecia (chor. Jacek Tyski) pt. „Uwertura żołnierza” do muzyki Piotra Czajkowskiego (Uwertura-fantazja Romeo i Julia) to ekspresyjna, pełna napięcia historia walki dwóch mężczyzn o ukochaną. W ostatniej części (chor. Katarzyna Aleksander-Kmieć) pt. „…z niezapisanego dziennika…” do muzyki Krzysztofa Pendereckiego (III Kwartet smyczkowy) zobaczymy zilustrowane tańcem intymne relacje i więzi międzyludzkie. W partiach solowych wystąpią: Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz, Dzina Kazyrskaya, Bożena Kowalska, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa, Katarzyna Sanocka, Robert Kędziński, Adam Mośko, Sebastian Kubacki, Maciej Pluskowski, Dzmitry Prokharau, Yauheni Raukuts, Yauheni Yatskevich oraz Zespół w składzie: Giulia Bellotti, Małgorzata Dorosiewicz-Witczak, Anastasiya Krasouskaya, Clara Ushizaka, Artem Kharchyk, Tomasz Szaro i Vadzim Trukhan.
Scenografię i kostiumy do spektaklu zaprojektowała Anna Sekuła, za reżyserię światła odpowiada Marcin Nogas, a za kompozycję efektów dźwiękowych - w drugiej części widowiska „Emocje” pt. „… gdzie tkwią nagie gwiazdy…” - Jędrzej Rusin.
„Emocje” będą kolejną premierą, przygotowaną przez Balet Opery Krakowskiej. W ostatnich sezonach były to „Spojrzenia” w chor. Niny Diatchenko (2009), „Rachmaninow. Szczedrin... (Tragedia don José)” w chor. Ondreja Šotha (2012), „Kopciuszek” (2010) i „Orfeusz i Eurydyka” (2013) w chor. Giorgia Madii, „Dziadek do orzechów” (2013) w chor. Emila Wesołowskiego.
Bilety do nabycia w Kasie Opery w cenie 20-100 zł.
Zapraszamy!
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48, 31-512 Kraków
Rezerwacja: 12 296 62 62 (63)
Kasa Opery: 12 296 62 60 (61)
www.opera.krakow.pl
Biogramy realizatorów
Katarzyna Aleksander-Kmieć
Choreograf, tancerka, pedagog tańca. Ukończyła z wyróżnieniem Konserwatorium Tańca im. Barata w Lake Forest, Illinois. Obecnie jest kierownikiem zespołu baletowego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie oraz nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Gościnnie współpracuje z John Cranko School Stuttgart. Jej najważniejsze realizacje choreograficzne to: „Rumbugiługi, czyli nie zapominajcie sióstr Andrew”, „KRZYK według Jacka Kaczmarskiego”, „Rent”, „Jekyll & Hyde”, „Frank V”, „Zobacz Alicjo” (spektakl autorski) w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, „The Fairy Queen” (reż. M. Znaniecki) w Operze na Zamku w Szczecinie i w Teatrze Wielkim w Poznaniu, „Piękna i Bestia”, „Królowa Śniegu” (spektakle autorskie) w Teatrze im. H. Ch. Andersena w Lublinie, „Mała Księżniczka” (reż. A. Klucznik) w Państwowym Teatrze w Izmirze, „Bal maskowy” (reż. M. Znaniecki) w Operze Narodowej w Tel Awiwie, „Mefistofele” (reż. M. Znaniecki) w Chorwackim Narodowym Teatrze w Splicie. Dla Opery Krakowskiej przygotowała choreografie do „Barona cygańskiego” i „Carmen” (reż. L. Adamik), „Don Giovanniego” i „Miłości do trzech pomarańczy” (reż. M. Znaniecki), „Ariadny na Naxos” /z Jackiem Tomasikiem/ (reż. W. Nurkowski). Od 2010 roku współpracuje przy inscenizacji kolejnych edycji gali baletowej „Grand pas...!”, prezentowanych podczas Letnich Festiwali Opery Krakowskiej. Jest laureatką nagród i wyróżnień m.in. Złotej Maski za choreografię do spektaklu „KRZYK według Jacka Kaczmarskiego”.
Violetta Suska
Jest absolwentką Warszawskiej Państwowej Szkoły Baletowej. Studia na wydziale reżyserii baletu i choreografii Leningradzkiego Konserwatorium Muzycznego ukończyła z wyróżnieniem w 1987 roku. W roku 1991 odbyła staż w zespole Maurice Béjarta w Paryżu. W latach 1987–1997 pracowała jako kierownik baletu w takich teatrach jak: Opera i Operetka w Szczecinie, Teatr Muzyczny w Gdyni, Operetka Wrocławska, Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie, Opera i Operetka w Krakowie. W roku 2010 objęła funkcję kierownika baletu Teatru Muzycznego w Lublinie, którą pełni do dzisiaj. Równolegle pracuje jako choreograf i reżyser tworząc około 80 realizacji spektakli baletowych, musicali, oper, operetek, koncertów oraz przedstawień w teatrach dramatycznych. Ma na swoim koncie także duże doświadczenie pedagogiczne. Przez wiele lat pracowała jako pedagog w Studium im. D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Prowadziła warsztaty taneczne w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz warsztaty choreograficzne w projekcie „IN THEATRE – International Theatre – Joint Cultural Workshops in the South Baltic Region” organizowanym w ramach Programu Współpracy Transgranicznej „Południowy Bałtyk 2007–2013”. Tworzyła choreografie do programów zawodników Polskiej Kadry Olimpijskiej Łyżwiarzy Figurowych. W latach 1993–2001 była współtwórczynią programów świąteczno-noworocznych „Zurych Conelli” w Zurychu. Od 2009 roku jest konsultantem choreograficznym serialu telewizyjnego „M jak Miłość” – produkowanego przez TVP2.
Jacek Tyski
Choreograf, solista Polskiego Baletu Narodowego, współzałożyciel Fundacji „Centrum Tańca Współczesnego”. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Hamburskiej Szkoły Baletowej Johna Neumeiera. Pracował w Balecie Hamburskim, Compañía Nacional de Danza w Madrycie, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz Ballet de Gran Canaria. Jest autorem choreografii do spektakli: „Donna” (Ballet de Gran Canaria, Las Palmas, 2007; Polski Balet Narodowy, I Warsztat Choreograficzny, 2009), „Święto wiosny” (Stowarzyszenie Form Twórczych „Fulltura”, Centralny Basen Artystyczny, Warszawa, 2008), „Sny” (Kielecki Teatr Tańca, 2009), „Tańczący z Chopinem” (Szkoła Baletowa, Warszawa, 2010), „III Symfonia” Witolda Lutosławskiego (program edukacyjny „Rytm”, Narodowe Centrum Kultury, 2010), „W poszukiwaniu kolorów” (Polski Balet Narodowy, 2010), „Popołudnie fauna” (Polski Balet Narodowy, III Warsztat Choreograficzny, 2011), „Body Language” (program edukacyjny Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa, 2011), „Spacer” (Polski Balet Narodowy, IV Warsztat Choreograficzny, 2012), „Alicja w krainie czarów” (program edukacyjny Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa, 2012), „Carmen Suita” (Opera na Zamku, Szczecin, 2013), „Hamlet” (Polski Balet Narodowy, Warszawa, 2013).
Anna Sekuła
Scenograf, kostiumograf. Przez ponad 20 lat związana z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, współpracowała jednocześnie z najważniejszymi scenami dramatycznymi w kraju. Projektowała scenografię i kostiumy do przedstawień takich reżyserów jak K. Babicki, A. Bubień, K. Dejmek, M. Fiedor, M. Grabowski, B. Hussakowski, I. Kempa, T. Minc, E. Nüganen, W. Nurkowski, T. Obara, M. Stebnicka, R. Zioło. Współpracowała także ze scenami muzycznymi – z Operą Wrocławską, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym w Gliwicach. W Operze Krakowskiej zrealizowała scenografie i kostiumy do przedstawień: „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka (1984), „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (1985), „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka (2002), „Gwałt na Lukrecji” B. Brittena (2004), „Śpiewam miłosny rym...” (2010), „Ariadna na Naxos” R. Straussa (2012), a także do musicalu Stevena Markwicka „Mały Lord” (2011).
Marcin Nogas
Reżyser i projektant światła, trener Light School w firmie “Prolight”. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, dla którego realizował wielkie widowiska takie jak „Traviata” (reż. W. Zawodziński), „Nabucco” (reż. T. Janczak) z widownią ok. 5 tys. odbiorców, spektakle operowe i musicalowe: „Carmen” (reż. W. Zawodziński), „Straszny dwór” (reż. R. Skolmowski), „Amadeusz” (reż. J. Machulski), „Phantom” (reż. M. Kustosik), „Skrzypek na dachu” (reż. Z. Czeski), „Zemsta nietoperza” (reż. T. Janczak) i baletowe: „Pan Twardowski”, „Królewna Śnieżka”, „Impresje baletowe” w choreografii V. Suski. Ostatnia praca dla tej sceny to przedstawienie muzyczne „Trzy razy Piaf” w reż. Artura Barcisia (2015). Jest zapraszany do projektowania światła koncertów festiwalowych (Festiwal Sztukmistrze 2013, Festiwal Reggae 2014), koncertów operowych, muzyki filmowej i jazzowej, a także rekonstrukcji historycznych.
Wystawa „Emocje”
Premierze spektaklu baletowego „Emocje” towarzyszyć będzie wystawa fotografii o takim samym tytule.
Zdjęcia Dariusza Pawelca pokazują przygotowania tancerzy do premiery baletu, odsłaniając kulisy pracy na sali baletowej. Ważniejsze od póz i baletowych pas stały się dla fotografa emocje, towarzyszące tancerzom, ich poszukiwania, próby uchwycenia tych najszczerszych.
Fotografie pokazują przede wszystkim twarze tancerzy, pełne napięcia, skupienia i koncentracji. Stanowią poruszające obrazy ich emocji, nie zawsze tak dobrze dostrzegalne z perspektywy widowni.
Wystawa otwarta będzie na Antresoli Opery Krakowskiej w dniach 29 maja - 14 czerwca 2015 na godzinę przed rozpoczęciem każdego wydarzenia oraz podczas wszystkich przedstawień.
Zapraszamy!
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |