Nominowany do 10 Oscarów, w tym za najlepszą muzykę oryginalną, i nakręcony we wspaniałym, klasycznym formacie VistaVision, The Brutalist Brady'ego Corbeta jest monumentalnym osiągnięciem filmowym. Film otwiera hipnotyzująca, ciągła 10-minutowa uwertura, której muzyka skomponowana przez Daniela Blumberga wprowadza widza w epicką narrację filmu, rozciągającą się na kilka dekad i opowiadającą o fikcyjnym węgierskim architekcie László Tothu (w tej roli Adrien Brody), który odbudowuje swoje życie w powojennej Ameryce.
Ścieżka dźwiękowa The Brutalist obejmuje wielkie aranżacje na instrumenty dęte blaszane, intymne, liryczne melodie fortepianowe oraz swobodny, improwizowany jazz. Jest ona równie ambitna i szeroka w swoim zakresie jak sam film. Postrzegając ścieżkę dźwiękową jako warstwy dźwięku – bogate i rezonujące, a jednocześnie wyważone i powściągliwe – muzyka stała się soniczną ucieleśnieniem estetyki Brutalizmu, gdzie monumentalna skala i surowe tekstury spotykają się z wartościami prostoty i oszczędności. Aby stworzyć jej unikalne brzmienie, Blumberg współpracował z grupą artystów przekraczających granice muzyki i improwizacji, podróżując po Wielkiej Brytanii i Europie z niestandardowym zestawem do nagrywania w plenerze, aby uchwycić swoich wykonawców na miejscu. Wykorzystując napięcie między płynnością improwizowanej muzyki a drobiazgową precyzją muzyki filmowej, Blumberg wydobył z swoich współpracowników, w tym awangardowych innowatorów takich jak Axel Dörner (trąbka), Evan Parker (saksofon), Sophie Agnel (fortepian) i John Tilbury (fortepian), pięknie bogate i rezonujące wykonania.
Do sceny jazzowego klubu, pełnej energii i oszałamiającej atmosfery, Blumberg zebrał kwartet jazzowy (w składzie Pierre Borel – saksofon, Simon Sieger – fortepian, Joel Grip – kontrabas, Antonin Gerbal – perkusja), który improwizował na żywo, wykonując wersje jego tematów, co zaowocowało jednym z najbardziej elektryzujących utworów w filmie, a także dodatkowymi, okresowymi utworami, które pojawiają się w ścieżce dźwiękowej. Do epilogu filmu, osadzonego w latach 80., Blumberg udał się do Nowego Jorku, by współpracować z pionierem synth-popu, Vince’em Clarke’iem (Depeche Mode, Erasure), dekonstruując i odbudowując główny motyw filmu w redemptoryczny, napędzany syntezatorem i maszyną perkusyjną utwór taneczny, pasujący do nowej ery.
Ścieżka dźwiękowa została zmiksowana i współprodukowana przez wieloletniego współpracownika Scotta Walkera, Petera Walsha, który pracował również nad trzema poprzednimi albumami Blumberga.
Podwójna edycja CD wydana przez Milan Records zawiera 32-utworową ścieżkę dźwiękową wraz z napisami końcowymi oraz fotografiami filmowymi zaprojektowanymi przez Sebastiana Pardo, projektanta tytułów The Brutalist, we współpracy z Danielem Blumbergiem.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |