Po sukcesie tegorocznej wystawy grafik Zdzisława Beksińskiego, zorganizowanej przez Centrum Kultury Zamek w rocznicę tragicznej śmierci artysty (luty 2015), którą w ciągu miesiąca obejrzało 8 tysięcy zwiedzających, organizatorzy poszli za ciosem i na okres wakacji przygotowali kolejną wystawę prac artysty. To właśnie fotografia byłą dziedziną sztuki, od której Beksiński rozpoczął swoją artystyczną podróż.
W latach 1957–1960 wspólnie z Bronisławem Schlabsem i Jerzym Lewczyńskim tworzył nieformalną grupę artystyczną, która organizowała wystawy fotograficzne i poszukiwała ciekawych rozwiązań w dziedzinie fotografii. Zdjęcia Zdzisława Beksińskiego cechuje innowacyjne podejście, kreatywność i wysoki poziom. Niekwestionowane artystyczne walory spowodowały, że Beksiński do dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej odkrywczych fotografików lat 50. Wykonane wówczas zdjęcia świadczą o skłonności Beksińskiego do silnych zniekształceń figury ludzkiej i do poszukiwań czysto estetycznych, abstrakcyjnych, które rozwinęły się w jego późniejszej twórczości.
Beksiński był jednym z prekursorów fotografii kreacyjnej, w niej tylko widząc przyszłość fotografii. Uważał, że w tej dziedzinie sztuki panuje kryzys, który można przezwyciężyć zrywając z tradycyjną fotografią albo tworząc fotomontaże.
Fotografika tradycjonalistyczna? Chyba szkoda papieru na to, by udowadniać kompletną jałowość wszelkich dalszych poszukiwań w tej dziedzinie. To są już na pewno drzwi zamknięte – pisał Beksiński w manifeście artystycznym pt. Kryzys w fotografii i jak go przezwyciężyć.
Zdzisław Beksiński nie miał wynajętych modeli, zazwyczaj pozowali mu najbliżsi i znajomi. Najczęściej modelką była żona Zofia Stankiewicz. To właśnie w portrecie w ciekawy sposób objawiają się poszukiwania formalne Beksińskiego. Od prostych, intymnych portretów poprzez portrety abstrakcyjne, aranżowane aż do fantastycznych. Innym bohaterem zdjęć Beksińskiego była okolica, plenery, ale także w tej fotografii uciekał jak najdalej od fotografii reportażowej ku uniwersalności kompozycji. Na początku lat 60. Beksiński uznał, że fotografia nie pozwala na pełne oddanie jego wizji estetycznych, zarzucił ją i zajął się rysunkiem.
Zdjęcia prezentowane na zamkowej wystawie pochodzą z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich, które zostały przekazane do dyspozycji Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie.
Beksiński – odsłona druga. Antyfotografia
Wernisaż: 9 lipca, godz. 19.00
Wystawa czynna do 31 sierpnia 2015 roku
Galeria Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |