8 stycznia o godz. 19:30 odbędzie się Koncert symfoniczny w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Muzyczne „cudowne dzieci” budzą zazwyczaj tyleż zachwytu, co sceptycyzmu, a ich kariery często okazują się krótkotrwałe. Od tej reguły są jednak wyjątki, a jednym z nich jest chiński pianista Zhang Shengliang, znany pod pieszczotliwym pseudonimem Niu Niu (chiń. – „cielątko”). Naukę gry na fortepianie rozpoczął jako trzylatek i już w wieku lat sześciu zadebiutował koncertowo grając sonatę Mozarta i etiudę Chopina. Mając lat osiem został najmłodszym w dziejach studentem konserwatorium w Szanghaju. Gdy w roku 2007 jako dziesięciolatek (!) zagrał w Royal Festival Hall w Londynie I Koncert fortepianowy Szostakowicza pod batutą swego mentora Leslie Howarda, dla wszystkich stało się oczywiste, że to nie tylko kolejny „młody talent”, lecz prawdziwy geniusz najwyższej próby, czego świadectwem stał się w tym samym roku kolejny rekord typu „pierwszy w dziejach” – tym razem dotyczący ekskluzywnego kontraktu z wiodącą fi rmą płytową EMI Classics (obecnie Warner Classics) dla najmłodszego pianisty. Efektem były doskonale przyjęte albumy Niu Niu plays Mozart, Niu Niu plays Chopin – The Complete Études oraz Niu Niu Liszt Transcriptions. Ważnym projektem z roku 2014 była rejestracja II Koncertu fortepianowego oraz Rapsodii na temat Paganiniego z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Właśnie ów drugi utwór, uchodzący za jeden z najtrudniejszych w pianistycznym repertuarze, zabrzmi podczas koncertu w wykonaniu artysty, który w wieku 18 lat ma już imponujący koncertowy i fonograficzny dorobek oraz portfolio świetnych recenzji...
Niezwykły solista to nie jedyny powód, dla którego warto odwiedzić Filharmonię. Późne arcydzieło Brahmsa, elegijna i nostalgiczna, pulsująca emocjami IV Symfonia zawsze głęboko wzrusza i zachwyca, zaś Die Frau ohne Schatten (czwarta z kolei opera będąca owocem współpracy Richarda Straussa z Hugonem von Hofmannsthalem, 1919) należy do dzieł stosunkowo rzadko prezentowanych na scenach – tym ciekawsze będzie poznanie efektownej muzyki z baśniowego utworu w formie symfonicznej fantazji (1946).
źródło: organizator