"Carska filiżanka", najnowsza proza Michała Głowińskiego, autora głośnych "Czarnych sezonów", to intymna podróż w poszukiwaniu straconego czasu i hołd oddany literaturze. Głównym bohaterem, który łączy wszystkie opowiadania, jest żydowski chłopak, naznaczony horrorem Holokaustu. "Carska filiżanka" trafi na księgarniane półki już 2 marca.
Każdy z tekstów w książce staje się wycieczką do innego wspomnienia – urodzin przypadających na listopad 1943 roku, pobytu w namiastce szpitala dla dzieci prowadzonego przez siostry zakonne, lekcji francuskiego u pochodzącej z majętnej rodziny pani Henrietty, spotkania ze śpiewaczką, która nie odniosła zawodowego sukcesu. Wraz z bohaterem wędrujemy po wojennym dzieciństwie przeżytym w cieniu Zagłady, dzieciństwie znaczonym kolejnymi kryjówkami przed nazistami i chcącymi go wydać Polakami oraz młodości, przypadającej na czasy PRL-u. Dorastanie w czasie naznaczonym absurdami odgórnie narzuconej stalinowskiej polityki ma swoją cenę. Dla młodego, wyobcowanego, kochającego literaturę chłopaka wybawieniem od opresyjnej codzienności są pierwsze wtajemniczenia, szkolne przyjaźnie, spotkania z ludźmi, którzy intrygują i na zawsze pozostają w pamięci.
Tytułowa carska filiżanka, znaleziona w pełnym szpargałów zakątku, staje się symbolem przeszłości. Przedmiotem, który ożywa i zaczyna coś znaczyć w momencie zetknięcia z ludzką pamięcią. Podobnie jak proza Michała Głowińskiego, która przesycona jest utraconym czasem, ożywającym dzięki mechanizmom pamięci. Carska filiżanka staje się nawiązaniem do wielkich literackich tradycji. Napisana z wyczuciem słowa językiem stonowanym i eleganckim, pulsuje trudnymi emocjami. To rzecz o samotności, wyobcowaniu i upiornej przeszłości, która naznacza na całe życie.
Michał Głowiński (ur. 1934) – teoretyk i historyk literatury, krytyk literacki, eseista, prozaik, jeden z najbardziej cenionych polskich literaturoznawców. Ma na swoim koncie wiele prac naukowych, które inspirowały pokolenia polonistów (m.in. Powieść młodopolska, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Style odbioru, Nowomowa po polsku). Od końca lat 90. skupił się przede wszystkim na pisaniu prozy wspomnieniowej, która mieści się w nurcie literatury przedstawiającej historie polskich Żydów (np. Czarne sezony, Magdalenka z razowego chleba, Historia jednej topoli).
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |