W ramach 7. edycji Przeglądu zaprezentujemy 17 różnych spektakli polskich i zagranicznych, niegranych dotąd w Polsce (m.in. z Niemiec, Słowacji i Norwegii). Pokażemy przedstawienia dla dzieci w każdym wieku – od najnajów do młodzieży. Towarzyszyć im będzie 8 spotkań z twórcami, a także 6 warsztatów do spektakli. Część wydarzeń jest dostępna dla osób o szczególnych potrzebach.
Hasło przewodnie tegorocznej edycji to WY-GRA-MY W TEATRZE! Chcemy w ten sposób zwrócić uwagę na kojącą i wzmacniającą siłę teatru, opowieści, wyobraźni, która może być remedium na problemy poruszane w wielu prezentowanych w tej edycji spektaklach: pandemię, wojnę, choroby. Sprawy, na które zarówno twórcy, jak i mali widzowie nie mają wpływu, problemy, które nas przerastają, właśnie w teatrze zostają opowiedziane na bieżąco i oswojone. Teatr staje się tym samym nie tylko formą rozrywki, ale medium niosącym nadzieję i otuchę.
Planując tę edycję, postanowiliśmy kontynuować współpracę z wrocławskim Wydziałem Lalkarskim krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego. Dzięki temu w programie Przeglądu znalazły się 3 spektakle zrealizowane przez studentów tej uczelni.
Integralną częścią Przeglądu jest niezmiennie Ogród Sztuk. To blok 27 interdyscyplinarnych, bezpłatnych warsztatów w przylegającym do teatru Ogrodzie Staromiejskim, na Scenie Letniej lub w budynku Wrocławskiego Teatru Lalek. W ramach tegorocznego Ogrodu Sztuk odbędą się również warsztaty teatralne w Klinice Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu, przeznaczone dla małych pacjentów Kliniki.
Wszystkie warsztaty artystyczne w tej edycji poprowadzą – po raz pierwszy w historii Przeglądu – wyłącznie osoby związane z Wrocławskim Teatrem Lalek: pracownicy, a także członkowie młodzieżowej grupy teatralnej ROBIMY. Ten pomysł został zainspirowany słowami - MY W TEATRZE w haśle przewodnim. To także efekt coraz większej otwartości zespołu WTL (aktorów, pracowników technicznych i administracyjnych) na prowadzenie działań warsztatowych, związanych z ich codzienną pracą lub zupełnie innymi, pozateatralnymi kompetencjami. Podczas 7. edycji Ogrodu Sztuk chcemy pokazać się światu jako zespół, który stale się rozwija, poszerza swoje umiejętności i jest coraz bardziej samowystarczalny.
Mamy nadzieję, że 7. edycja Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci przyniesie Wam, tak jak nam, radość i nadzieję.
Program 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci
SPEKTAKLE
NAJNAJE I PRZEDSZKOLAKI:
PÚPÄTKO wiek: 0,5 – 3
DIVADLO JÁNA PALÁRIKA, TRNAVA, SŁOWACJA
reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak
9.06, 11:00, 9.06, 13:00 | czas trwania 40‘ | SCENA KAMERALNA
Pierwsza prezentacja spektaklu w Polsce. "Púpätko" to wyjątkowe przeżycie teatralne, którym można dzielić się nawet z najmniejszymi dziećmi.
Udaj się z figlarnym Powietrzem do magicznego świata przyrody i doświadczaj piękna jej różnorodności. Dzięki życzliwej Wodzie będziesz mógł zanurzyć się w jej głębiny, które skrywają największe tajemnice świata. Przez cały czas z góry będzie świecić radosne Słońce.
To świat, w którym dorośli obserwują z zapartym tchem, jak ich dzieci, maleńkie pączki, rozkwitają niczym cud natury. Razem staniecie się częścią imponującego krajobrazu, którego magia dźwięków, kształtów i żywiołów zachwyci wszystkie wasze zmysły.
W TRAWIE. LABORATORIUM SENSORYCZNE | wiek: 1-4
TEATR GROTESKA, KRAKÓW
reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak
9.06, 12:30, 9.06, 15:00 | czas trwania 50‘ | SCENA NA PIĘTRZE
Otwórz szeroko oczy i uszy, spójrz pod nogi. Co tam widzisz w trawie? Czy to kamień, a może żuk? Co tańczy mrówka? Czy ćma śpi?
Oto jest: mikroświat stworzeń, które fascynują dużych i małych. "W trawie. Laboratorium sensoryczne" to zaproszenie do wspólnego poszukiwania i dzielenia się fascynacjami. W bezpiecznej, przytulnej atmosferze razem z najnajmłodszymi dziećmi będziemy odkrywać świat wieloma zmysłami, przyglądać się bacznie, trochę eksperymentować, bo to dzieci są przecież największymi odkrywcami. Dajmy się porwać ich ciekawości.
W myśleniu o spektaklu w kontekście jego odbiorców – współczesnych rodzin zamieszkujących miasta – ważna jest kategoria tzw. „zespołu deficytu natury”, rozwijana przez Richarda Louva m.in. w książkach "Ostatnie dziecko lasu" oraz "Witamina N. Odkryj przyrodę na nowo". Przedstawienie nie mówi jednak wprost o zagrożeniach płynących z braku kontaktu z naturą – a tym samym o zaniku relacji czy bliskości ze światem zwierząt, roślin, owadów – lecz w sposób poetycki, przez bogactwo teatru formy, uruchamia sferę doznań zmysłowych dzieci. Jest także inspiracją do poszukiwania we własnym otoczeniu mikroświata przyrody oraz przyglądania się mu z bliska jako fascynującemu zjawisku.
FRAJDA, GRANDA, BZIK | wiek: 3+
KOLEKTTACZ, POZNAŃ, PRODUKCJA: ART FRACTION FOUNDATION
choreografia, reżyseria, wykonanie: Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Agnieszka Dubilewicz
8.06, 12:30, 8.06, 16:00 | czas trwania: 50‘ | SCENA NA PIĘTRZE
Spektakl o spotkaniu ciał, energii, skojarzeń. To spotkanie w tym momencie. Wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne. Spokój, bliskość, wspólnota, rodzina. Czego w niej doświadczamy? Różnorodności, niespodzianek, nieporozumień, frajdy, awarii, kłótni i bzika!
Jesteśmy od siebie różni, każdy niesie ze sobą swoją historię. Spotykamy się, czekamy na siebie, uciekamy, szukamy kolejnych ścieżek. Jesteśmy razem, połączeni niewidzialną siatką uczuć i myśli. Czy bywa nam ze sobą ciężko? Jasne! Każdy przecież przekracza swoje granice, każdy się potyka, każdy rozkręca od czasu do czasu swoją własną grandę!
Trzy performerki w swobodny, otwarty i włączający sposób budują i odkrywają wielozmysłowy świat. To ich historia o eksperymentowaniu, dojrzewaniu, poznawaniu samych siebie i odkrywaniu innych. Spotkaniu towarzyszą obiekty sensoryczne Intibag.
Kolekttacz to Paulina Giwer-Kowalewska i Aniela Kokosza. Kolektyw powstał w marcu 2020 roku. Artystki w swojej pracy korzystają z narzędzi techniki tańca współczesnego, improwizacji i somatycznych praktyk pracy z ciałem. Tworzą autorskie wydarzenia artystyczne, których głównym tematem jest CIAŁO.
Więcej informacji o kolektywie: www.kolekttacz.pl | www.facebook.com/Kolekttacz #ifyouhavebodyyoucandance
GDZIE JEST TATA? | wiek: 3+
FUNDACJA EVEREST PRODUCTION, WROCŁAW
scenariusz: Jan Naturski, reżyseria: Jan Naturski, Mikołaj Woubishet
10.06, 11:00, 10.06, 17:30 | czas trwania: 45‘ | SCENA NA PIĘTRZE
Spektakl przypomina cyrkową klaunadę. Dwoje bohaterów: Tutu i Tata to syn i ojciec, którzy bawią się w różne gry. Zabawa ta jest pełna humoru, ale jednocześnie opowiada o ważnych i niełatwych aspektach rodzicielstwa. Tutu i Tata są pełni energii, kolorowo ubrani, a ich perypetiom towarzyszy cyrkowa muzyka. Tutu zawsze jest pogodny i to on zachęca widownię (tę młodszą i tę starszą) do wspólnego śledzenia przygód jego i Taty. Spektakl czerpie z akrobacji cyrkowych, ale i humoru słownego rodem z Becketta; jest lekki formalnie, ale głęboki w wymowie.
„Gdzie jest Tata?” to przedstawienie dla dzieci i dorosłych. Dzieci odnajdą w nim całą masę zabawnych, gagowych sytuacji, wywołujących salwy śmiechu, natomiast dorośli dostrzegą ukryty w nich przekaz. Przedstawienie ma przypomnieć, jak ważna jest relacja rodzic – dziecko, jak znacząca jest rola rodziców, jak są oni idealizowani i jakim bezgranicznym zaufaniem obdarzają ich dzieci. „Gdzie jest Tata?” jest spektaklem dla całej rodziny, jest też dla rodziny pół… albo dla tego, co z niej zostało.
Przedstawienie dofinansowano ze środków otrzymanych od Gminy Wrocław
TATA | wiek: 5+
TEATR LALEK ARLEKIN IM. HENRYKA RYLA, ŁÓDŹ
scenariusz i dramaturgia: Lena Frankiewicz, reżyseria i scenografia: Tomasz Maśląkowski
11.06, 10:00 | czas trwania: 70‘ | SCENA KAMERALNA
Spektakl na podstawie książki Toona Tellegena "Mijn Vader" wydawca: Singel Uitgevers BV
Tytułowy bohater spektaklu „Tata” to widziany oczyma dziecka „ojciec idealny”. Gigantyczny, wszechwiedzący, niezłomny, i – przede wszystkim – niekonwencjonalny. Taki, który zna rozwiązanie każdego problemu, a jednocześnie nie wstydzi się okazywania emocji. Taki, który potrafi przeciwstawić się lekarzom, trenerowi pły
wania, ale też rozzłościć się czy nawet rozpłakać. To jednocześnie obraz tęsknoty za Tatą, który kurczy się, łamie, a czasem nawet... znika.
Punktem wyjścia przedstawienia są poetyckie opowiadania Toona Tellegena, ale też osobiste wspomnienia realizatorów spektaklu o ich ojcach: nie zawsze idealnych, niekiedy nieobecnych, zawsze jednak pełnych inwencji i wymykających się schematom. Poszczególne obrazy i fantazje na temat ojców rozgrywane są zarówno w planie żywym, jak i lalkowym, a spektaklowi towarzyszą dźwięki, muzyka na żywo i piosenki skomponowane przez Ola Walickiego. Spektakl „Tata” to także zapis fantazji o ojcu idealnym i doskonała okazja do konfrontacji z mitami i stereotypami na temat ojcostwa. To szansa na poruszającą podróż do czasów, w których wierzyliśmy w hipermoc naszych ojców.
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
DZIECI W WIEKU SZKOLNYM
PERFEKTY i AMBARAS | wiek: 6+
TEATR LALEK PLECIUGA, SZCZECIN
scenariusz Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta
9.06, 16:00; 10.06, 10:00 | czas trwania: 60‘ | DUŻA SCENA
Niektórzy, odkąd się urodzili, mają starszego brata. Inni „dostają” braciszka po czasie – na początku tylko je, śpi i wrzeszczy. Są też tacy, u których brat nie dość, że zjawia się niespodziewanie, to jeszcze jest zaprzeczeniem wszystkich wyobrażeń na temat fajnego rodzeństwa. Tak było w wypadku dwóch książąt, Perfektego i Ambarasa, synów zakochanej królewskiej pary. Ciężko siedzieć z założonymi rękami, kiedy każą ci się zadawać z twoim totalnym przeciwieństwem. Najlepiej przekroczyć granice królestwa, udać się w świat i pokazać, kto tu rozdaje karty…
„Perfekty i Ambaras” to pełna magicznych światów i nieoczywistych zwrotów akcji bajka drogi, w której wszystko jest możliwe – spotkanie wróżki, chmary niebezpiecznych mordoryjów, odkrycie Liberlandii… A może nawet polubienie przyszywanego brata? To opowieść o pięknie różnorodności, sile wyobraźni, a także o kochającej rodzinie, która jest bogactwem – mimo najróżniejszych kształtów, jakie może przybrać.
Uwaga! Spektakl z głośną muzyką oraz ze światłami stroboskopowymi.
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
JA GORYL, TY CZŁOWIEK | wiek: 6+
OPOLSKI TEATR LALKI I AKTORA IM. ALOJZEGO SMOLKI
tekst: Elżbieta Chowaniec, reżyseria i scenografia: Marek Zákostelecký
12.06, 11:30 | czas trwania 60‘ | DUŻA SCENA
Spektakl z tłumaczeniem na PJM i audiodeskrypcją
„Ja goryl, Ty człowiek” to spektakl inspirowany życiem Koko – najsłynniejszej na świecie gorylicy, która potrafiła posługiwać się językiem migowym i porozumiewać z człowiekiem. Przez większość życia Koko mieszkała w Woodside w Kalifornii, w siedzibie organizacji The Gorilla Foundation. Jej opiekunka od dziecka uczyła ją języka migowego, w wyniku czego dorosła gorylica rozumiała ponad 1000 znaków amerykańskiego języka migowego i ponad 2000 słów w języku angielskim.
Historia, którą napisało życie, sprawiła że Koko zadziwiła świat. Koko potrafiła wyrażać swoje potrzeby, uczucia i emocje, co sprawiło, że wielu naukowców zaczęło inaczej patrzeć na zwierzęta, a mnóstwo ludzi nauczyło się doceniać mądrość natury.
Historia, którą napisaliśmy językiem teatru, przybliża nam tę wyjątkową postać, a także inne historie zwierząt i ich współistnienie z człowiekiem, podkreślające nietypowe, czasem niewiarygodne wręcz relacje. Naszą opowieść przedstawimy Wam w towarzystwie niezwykłych lalek goryli, odwzorowanych w realistyczny sposób. Dzięki nim zapomnicie, że rzecz dzieje się na teatralnej scenie!
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
CALINECZKA | Wiek: 6+
TEATR LUDOWY, KRAKÓW
adaptacja i reżyseria: Jakub Roszkowski
7.06, 9:30 | czas trwania: 80' | SCENA KAMERALNA
Jedna z najpiękniejszych baśni Hansa Christiana Andersena. Kto by pomyślał, że w tak małej, delikatnej i kruchej Calineczce ukryta jest tak wielka siła? "Calineczka” to ważna opowieść o odwadze bycia sobą, o nieuleganiu modom i trendom, o akceptacji i przyjaźni.
Spektakl zrealizowany w ramach projektu „Mali Przewodnicy Zmysłów” jako suma doświadczeń zebranych podczas warsztatów multisensorycznych, prowadzonych przez artystów teatralnych dla dzieci. Spektakl dla najmłodszej publiczności, przeznaczony do doświadczania wszystkimi zmysłami. Do stworzenia spektaklu Teatr Ludowy w Krakowie zaprosił widzów o szczególnych potrzebach.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami. Jest także możliwość wzięcia udziału w warsztacie do spektaklu. Chęć uczestnictwa w warsztacie prosimy zgłaszać podczas rezerwacji miejsc.
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
CO U DIABŁA | Wiek: 6+
MIEJSKI TEATR MINIATURA, GDAŃSK
tłumaczenie, adaptacja i dramaturgia: Agnieszka Kochanowska, reżyseria: Michał Derlatka
8.06, 13:00 | czas trwania: 105’ Z PRZERWĄ | DUŻA SCENA
Czy da się przechytrzyć zło? A jeśli tak, to jak to zrobić? Odpowiedzi znajdziecie w baśniach braci Grimm. Młodzi i starzy bohaterowie trafiają na diabła pod różnymi postaciami. Od ich sprytu, wytrwałości i dobrego serca zależy, jak sobie z nim poradzą. A sam diabeł okazuje się nie taki straszny, jak go malują… Zapraszamy do baśniowego świata wyczarowanego przez wybitnego czeskiego scenografa Marka Zákostelecký’ego.
Przedstawienie jest adaptacją czterech baśni Grimmów: „Dziewczyna bez rąk”, „Trzy złote włosy diabła”, „Długi nos” i „Ojciec chrzestny”.
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
DRAPANDO, czyli Atak Zamszałego Starucha | Wiek: 6+
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU
tekst: Szymon Jachimek, Jana Jachimek, reżyseria: Zofia Pinkiewicz
8.06, 15:00 | czas trwania: 45’ | SCENA KAMERALNA
Co dzieje się ze światem dziecka, kiedy pojawia się w nim AZS? Ja nie wiem. Ale Katie, główna bohaterka „Drapanda”, wie aż za dobrze.
To historia z pozoru prosta. Katie dowiaduje się, że choruje na Atopowe Zapalenie Skóry. Niestety, w odróżnieniu od młodszego brata Loyda, który chorobę… wypierdział, Katie stopniowo traci wszystko co dotychczas w jej życiu wydawało się pewne: od chomików, przez ulubione jedzenie, a nawet przyjaciół.
Całe szczęście, że nasza bohaterka ma do pomocy superbohaterów! Dość… niekonwencjonalnych, ale jednak superbohaterów, którzy zrobią wszystko, żeby pokonać AZS. Drapando to opowieść nie tylko o Atopowym Zapaleniu Skóry, ale też o wsparciu, o rodzinie i o wielkiej sile wyobraźni.
Uwaga: Sztuka “Drapando” jest owocem współpracy autora Szymona Jachimka i jego córki Jany, która od kilku lat walczy z Zamszałym Staruchem. Przedstawienie powstało na AST Wrocław w ramach egzaminu z przedmiotu „Kompozycja spektaklu".
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
DZIWNA WIOSNA | Wiek: 7+
AKADEMIA TEATRALNA IM. A. ZELWEROWICZA W WARSZAWIE, TEATR COLLEGIUM NOBILIUM
REŻYSERIA I ADAPTACJA: Magdalena Małecka-Wippich
12.06, 10:00 | czas trwania: 50’ | SCENA KAMERALNA
W najzwyklejszym niedźwiedzim mieście w najzwyklejszym niedźwiedzim domu spał Niedźwiadek. Zwykle na wiosnę Niedźwiadka budził dzwonek starego budzika, który jego mama nakręcała jesienią po to, by spokojnie przespali całą mroźną zimę, a wiosną obudzili się wypoczęci i pełni sił. Ale tym razem było inaczej. Ta wiosna była dziwna.
„Dziwna wiosna” zastaje bohaterów bajek Olega Mychajłowa w najzwyklejszym domu, na najzwyklejszym podwórku i w najzwyklejszym zoo. I chociaż ta dziwna wiosna sieje grozę i wywraca całe dotychczasowe życie zwierząt do góry nogami, bohaterowie nie poddają się. Zawiązują przyjaźnie, podejmują wyzwania, niosą sobie nawzajem pomoc, a nawet sprzeczają się w dobrej wierze. Choć dziwna wiosna dziwnie przypomina wojnę, słowo „wojna” nie pada w opowieści ani razu. Autor zamiast epatować okrucieństwem – daje nadzieję. A w kontrze do powagi tematu sięga po humor i ciepło. Tekst Mychajłowa porusza wprawdzie trudny i bolesny temat, ale tchnie wewnętrzną jasnością. Ocala to, co w życiu najpiękniejsze. Bo wiosna, choć była dziwna, mimo wszystko przyszła i obudziła całą naturę.
„Dziwna wiosna” to opowieść, która pokazuje, że nawet w obliczu zła miłość, dobro i przyjaźń mogą rozkwitnąć.
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
SPRZEDAWCY BAJEK | Wiek: 7+
PREMIERA NA OTWARCIE 7. PRZEGLĄDU NOWEGO TEATRU DLA DZIECI
Tekst: Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta
6.06, 18:00 | DUŻA SCENA
Sztuka napisana przez Marię Wojtyszko to pozornie klasyczna bajka: jest w niej smok, królewna i książę pretendujący do jej ręki… a także rodzeństwo z piekła rodem: Ariel i Aurelia, para wędrownych komediantów – tytułowych sprzedawców bajek – których pojawienie się na dworze doprowadza do serii katastrof.
Co się stanie, kiedy komedianci w wyniku splotu przypadków zaczną grać komedię nie w teatrze, a w prawdziwym życiu? Główni bohaterowie zostają wplątani w taką właśnie historię: Aurelia gra rolę księcia Zbigniewa, a jej brat Ariel wciela się z księżniczkę Zefirynę. Ich drogi krzyżują się z losami Księcia Dacjana i jego sługi, którzy w wyniku intrygi zamienili się rolami. Cała czwórka ląduje na dworze Króla Cecyliana, którego największym zmartwieniem jest dorastająca córka. Królowi doradza nadworny wróżbita, a nad wszystkim unosi się groźba ataku smoka...
SPRZEDAWCY BAJEK to szalona komedia familijna, w której i dzieci, i dorośli znajdą coś dla siebie. Spektakl czerpie z tradycji komedii dell’arte: pełno w nim pomyłek, przebieranek i zamian tożsamości. Na głębszym poziomie zadaje jednak pytanie o miejsce bohaterów w porządku społecznym i o to, kto komu w rzeczywistości „sprzedaje bajki”.
PARTYCJA, KRÓLOWA SIECI | Wiek: 11+
BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK
Tekst i reżyseria: Michał Walczak
11.06, 10:30 | czas trwania: 90’ | DUŻA SCENA
Aby oderwać dzieci od ekranów, poprawić wyniki testów i ocalić ginące zabawy, minister edukacji uruchamia produkcję robotów rozrywkowo-edukacyjnych: baśniobotów. Pierwszy z nich, Librus, trafia do pokoju dziecka, które przed ekranem spędza najwięcej godzin, ma najgorsze wyniki w nauce i trudny charakter. To 13-letnia Partycja, jedynaczka z ADHD, dysleksją i aparatem na zębach, której rodzice pracujący zdalnie w home office
kłócą się i obwiniają o złe wyniki córki. Librus pomaga poprawić oceny Partycji i godzi rodziców, grając w planszówki i tworząc domowy teatr baśniobotyczny. Ale gdy na rynku pojawi się konsola do gier DarkStation, dzieci i dorośli na całym świecie rzucają szkołę i pracę, by przenieść się do wirtualnego miasta zabaw Darkstocku. Także rodzice Partycji zostają wciągnięci przez ekrany i uwięzieni w mieście gier. Dziewczynka wraz z Librusem udaje się do wnętrza sieci, aby uratować rodziców.
Czy dziewczynka i robot edukacyjny pokonają algorytmy nieobliczalnej Darknety, która chce kontrolować myśli, uczucia i sny? Czy w świecie pożeranym przez ekrany jest miejsce na prawdziwą przyjaźń i miłość? I czy najlepszym przyjacielem nastolatki może być robot?
Po spektaklu zapraszamy na SPOTKANIE Z TWÓRCAMI. Prowadzenie spotkania: Hubert Michalak
WE COME FROM FAR, FAR AWAY (PRZYCHODZIMY Z DALEKA, Z BARDZO DALEKA) | Wiek: 10+
Spektakl w języku angielskim
NIE THEATRE, NORWEGIA / REPUBLIKA CZESKA / WIELKA BRYTANIA
reżyseria: Alex Byrne, Kjell Moberg
7.06, 9:30, 7.06, 11:30 | czas trwania: 70‘ | SALA SESYJNA, DWORZEC WROCŁAW GŁÓWNY
Pierwsza prezentacja spektaklu w Polsce. Produkcja kultowego międzynarodowego zespołu NIE Theatre, w którym współpracują artyści z Czech, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niderlandów, Polski, Danii, Francji, Belgii, Chorwacji i Meksyku. NIE Theatre specjalizuje się w opowiadanych prostymi środkami (inspirowanymi teatrem ruchu i tradycją lalkarską) historiach,, które niosą uniwersalne przesłanie.
Spektakl „We Come from Far, Far Away” to subtelna opowieść o dwóch Syryjczykach i ich podróży przez Europę. Historia Omara i Abdallaha jest niezwykle poruszająca, ale nie brak w niej humoru i lekkości, dzięki którym trudny temat ma szansę dotrzeć do młodzieży. Przedstawienie powstało we współpracy z norweskim centrum dla uchodźców Hvalstad Transittmottak, do którego docierali nastoletni uchodźcy przeważnie z Syrii i Afganistanu.
Przedstawienie zaprezentujemy we współpracy z BWA Wrocław, Galeriami Sztuki Współczesnej na Dworcu Wrocław Główny. Dodatkowym kontekstem, który pojawia się dzięki prezentacji przedstawienia na dworcu, jest przypomnienie niedawnego kryzysu wywołanego wybuchem wojny w Ukrainie, kiedy wielu uchodźców znalazło schronienie właśnie w tym budynku. Mamy nadzieję, że gest umieszczenia spektaklu w miejscu tak bogatym w znaczenia będzie niósł przesłanie głęboko humanistyczne – sprzeciw wobec dzielenia ludzi na lepszych i gorszych, na tych, których warto przyjąć pod wspólny dach i tych, którym odmawiamy pomocy.
Integralną częścią spektaklu jest dyskusja na zakończenie.
Specjalne podziękowania dla Polskich Kolei Państwowych S.A. za użyczenie Sali Sesyjnej na Dworcu Wrocław Główny.
DIE GOLDGRÄBER / GOLD DIGGERS (POSZUKIWACZE ZŁOTA) | Wiek: 13+
Spektakl wirtualny 360º w języku niemieckim / w języku angielskim
PUPPENTHEATER ZWICKAU, NIEMCY
reżyseria: Monika Gerboc
7.06, 10:00 (J. NIEM.), 7.06, 13:00 (J. ANG.), 7.06, 18:00 (J. ANG.) | czas trwania: 120’ | SCENA NA PIĘTRZE
Pierwsza prezentacja spektaklu w Polsce. Złożony z twórców różnych narodowości zespół Teatru Lalek z Zwickau zrealizował projekt, w ramach którego klasyczne teksty niemieckiego kręgu kulturowego znajdują nową formę, dzięki zastosowaniu technologii Virtual Reality (VR). Widzowie zakładają specjalne okulary i przenoszą się w świat wykreowany przez lalkarzy.
Trójka towarzyszy wyrusza w drogę, by odmienić swoje życie. Z nadzieją na lepszą przyszłość można przenosić góry. Przyjaźnie tworzą bliskie więzi, a wspólny cel pozwala przetrwać wiele trudności. Ale co, jeśli wewnątrz nas pojawia się coś innego? Ciągłe uczucie "chcę więcej" lub "nie otrzymuję wystarczająco" nie towarzyszy jedynie trzem poszukiwaczom. Ty też się nie uchronisz przed gorączką złota!
Na przedstawienie "Die Goldgräber" składają się: piętnastominutowe wprowadzenie, dwudziestopięciominutowy pokaz w goglach VR i około godzinne spotkanie, podczas którego artyści opowiadają o tym, w jaki sposób tworzy się rzeczywistość wirtualną. Pokaz ma zatem wymiar nie tylko artystyczny, ale również edukacyjny. Całość odbywa się w języku angielskim lub niemieckim.
Prezentacja spektaklu podczas 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci w ramach jubileuszu 25-lecia współpracy regionalnej pomiędzy Saksonią i Dolnym Śląskiem.
PIERWSZE RAZY | Wiek: 16+
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU
Tekst: Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta
10.06, 19:00 | czas trwania: 120’ | AST, UL. BRANIBORSKA 59, DUŻA SCENA
„Pierwsze razy” to opowieść o dojrzewaniu w latach 90’, o decydujących momentach, które jak soczewki skupiają w sobie losy bohaterów.
Grupa licealistów przeżywa pierwsze miłości, pierwsze rozstania, pierwsze wtajemniczenia. Żyją chwilą, nie interesują się wielką historią, która niepostrzeżenie wpływa na ich poglądy, pozycję społeczną i przyszłość. Są pokoleniem uprzywilejowanym, dziećmi rodziców, którzy spędzili życie w szarym PRL-u i przyszłymi rodzicami dzieci, które żyją w cieniu nadchodzącej katastrofy klimatycznej. Młodość spędzają wierząc, że „od teraz już wszystko będzie dobrze”... albo tylko udając, że w to wierzą. Bo przecież są też generacją, która niesie na barkach wszystkie problemy współczesności: depresje, uzależnienia, rozczarowanie z jednej strony porządkiem konserwatywnym, z drugiej narracją liberalną.
TROJANKI Wiek: 16+
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU
adaptacja, reżyseria, scenografia, kostiumy: Konrad Dworakowski
11.06, 19:00 | czas trwania: 110’ | AST, UL. BRANIBORSKA 59, SCENA STUDIO
Spektakl na podstawie „Trojanek” Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego i „Trojanek” Jeana Paula Sartre’a wg Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Lisowskiego oraz „Heleny” Eurypidesa w tłumaczeniu Roberta Chodkowskiego.
Troja upadła. W niewoli Greków pozostały tylko kobiety. Opłakujące poległych obrońców miasta, mierzą się z pierwszym dniem po wojnie złorzecząc oprawcom, bogom i losowi. Ale wojna trwa, wojna jest wieczna. Nie ma w niej zwycięzców, nikogo nie czyni szczęśliwym.
Głos oddany trojańskim kobietom jest jedynym aktem sprawiedliwości jaki możemy uczynić. Na gruzach zburzonego teatru słyszymy lament, który niechby był tylko teatrem.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |