GRA W KASZMATKĘ. Wydany nakładem wydawnictwa Ważka album Dominika Szcześniaka jest powrotem znanego scenarzysty komiksowego do dzieła publikowanego niegdyś na łamach kultowego „Ziniola". GadKaszmatka jest spójnym dziełem, które dawny motyw ubiera w nową, odświeżoną formę nie tracąc tym samym nic ze swojej unikalności i charakteru komiksu „z tamtych lat”. Cieszy też forma albumu, wreszcie odpowiadająca twórczości ważnego artysty – egzemplarz jest dostępny dla wszystkich, nie jest scalony zszywaczem a podczas lektury palce nie brudzą się tuszem. Wśród wszystkich zalet towarzyszących wydaniu dzieła Szcześniaka dodać też należy jedną uwagę: zapewne nie przypadnie do gustu tym, którzy przywykli do „szybkich” komiksów, podczas lektury których wzrok ledwie prześlizguje się po kadrach i dymkach. Nad tym komiksem trzeba zatrzymać się na dłużej, czytać niespiesznie oraz – co może niektórych zdziwić – wiele spraw przemyśleć.
Komiks zawiera wiele gier z czytelnikiem. Już w tytule mamy zabawę filologiczno- semantyczną. W pierwszej części tytuł rozumiany jest jako Gad (w sensie: reptilia) Kaszmatka – nieuchwytny osobnik, naprzeciw któremu wyrusza skromna wyprawa czterech młodzieńców na co dzień zamieszkujących mroczne jaskinie. Owi bohaterowie w dalszych opowieściach powrócą – powróci też Gad, który tym razem rozumiany będzie dosłownie: jako „gadka szmatka”, czyli luźne rozmowy towarzysko-filozoficzne. Kolejną grą jest klamra fabularna (trochę jak z filmu Doodlebug Christophera Nolana), gdzie kolejne historie – łącznie zamieszczono cztery rozdziały – zamykane są spadającym z przestworzy butem depczącym powstały świat. Autor gra też bohaterami, którzy raz w scenerii quasi-fantasy poszukują Gada Kaszmatki, by potem uprawiać gadkę szmatkę na ławce w zaśnieżonym parku. Można też przewrotnie – do czego uprawnia okładka – w bohaterach widzieć niezmienną, zimową scenerię (jak z Fargo braci Coen – kończąc filmowe asocjacje) oraz ławkę, która jest „centrum świata” i miejscem narodzin wielu głębszych myśli egzystencjalnych (jak na przykład konstatacja o „pomocy” bliźniemu). Uważny czytelnik dostrzeże też wiele mniejszych „gierek”, jak chociażby morderstwo szwedzkiego pisarza, czy szereg odniesień do kultowych postaci oraz wydarzeń lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych – z legendarnymi piłkarzami „Oranje” na czele. Komiks zawiera też szereg szyderstw a całości przyświeca prześmiewczy charakter, który nie pozwala mówić o albumie wyłącznie w kategoriach serio. Lekturze wielu kadrów towarzyszy szczery uśmiech, a sytuacja konfrontacji poglądów czterech młodzieńców na parkowej ławce, prowokuje wiele zabawnych dialogów. Szcześniak w zakresie formy minimalizuje obrazy oddając prym słowu. Afabularny komiks wciąga jednak mimo prostych środków użytych do jego stworzenia. Całość jest niezwykle spójna i skonstruowana według ciekawego wzorca (co podkreśla tył okładki). Próbowałam odnaleźć słabe strony, ale – ku zdziwieniu srogich czytelników – nie udało się.
GadKaszmatka
Rysunki i scenariusz: Dominik Szcześniak
Wydanie: maj 2012
Wydawnictwo: Ważka
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |