Eleonora Akwitańska to z całą pewnością jedna z najsłynniejszych i najbardziej wpływowych kobiecych postaci średniowiecza, znacznie wyrastająca ponad swoją epokę. Dwukrotnie koronowana na królową ( Francji - jako żona Ludwika VII i Anglii - u boku Henryka II Plantageneta), matka dwóch królów (Henryka i Ryszarda Lwie Serce), stawiała czoło zarówno cesarzowi, jak i papieżowi, rządziła dwoma królestwami wykazując się niebywałym zmysłem politycznym i dalekowzrocznością, brała udział w wyprawie krzyżowej, wpływała na ówczesną obyczajowość i kulturę - wydawać by się mogło, że dzieje tej ze wszech miar barwnej i nietuzinkowej postaci są gotowym materiałem na intrygującą i fascynującą powieść, której nie trzeba ani ubarwiać, ani w inny sposób wzbogacać - wystarczy ująć w ramy fabuły dostępne fakty. No cóż, okazało się, że jednak można zaprzepaścić potencjał drzemiący w tej historii i sprowadzić ją do nie najwyższych lotów historycznego romansu okraszonego dziwacznymi, zupełnie niepotrzebnymi magicznymi pierwiastkami.
Akwitańska księżniczka Alienor wyrasta na najlepszą partię Europy - ożenek z nią przyniósłby potencjalnemu małżonkowi nie tylko bogactwo, ale też władzę i potężne wpływy, nic więc dziwnego, że o jej rękę ubiega się wielu kandydatów. Po śmierci ojca, który zaręczył córkę z hrabią Andegawenii Henrykiem Plantagenetem, Alienor zostaje wydana za króla Francji, Ludwika VII. Ta decyzja krzyżuje szyki pretendentce do angielskiego tronu, Matyldzie, walczącej o koronę dla swego syna Henryka z kuzynem, Stefanem z Blois. Małżeństwo Alienor z Plantagenetem znacząco ułatwiłoby wyegzekwowanie jego praw do angielskiego tronu; w tym celu Matylda wysyła swoją zauszniczkę, niejaką Loannę de Grimwald, na francuski dwór. Kobieta zostaje powiernicą Alienor i ma za zadanie przygotować grunt pod przyszły mariaż swej pani z Henrykiem. Loanna, pochodząca z rodu założonego przez samego Merlina, posiada magiczne zdolności, które pomogą jej w wypełnieniu misji - zwłaszcza, że musi działać nie tylko wbrew aktualnym politycznym układom, ale i z niezależną, hardą osobowością Alienor.
Ostatnio można dostrzec ciekawy, acz nieco karkołomny trend w powieściach historycznych polegający na wzbogacaniu osnutej na faktach fabuły wątkami bądź elementami fantastycznymi. Są pisarze, którzy czują się w takich klimatach jak ryba w wodzie; wyważenie proporcji między prawdą historyczną a fantastyką otwiera przed nimi nowe możliwości, dzięki czemu fabuła nabiera nowego wymiaru i dodatkowo intryguje. Rzecz w tym, by nie przekroczyć cienkiej linii dzielącej kicz od pikanterii, by bujna wyobraźnia nie poniosła autora przysłaniając fakty i odbierając wiarygodność całej historii. Znakomicie z wyzwaniem poradziła sobie chociażby Elżbieta Cherezińska w "Koronie śniegu i krwi" czy Philippa Gregory we "Władczyni rzek". Niestety, "Noce królowej" udowadniają, że twórczość tych pisarek to za wysokie progi dla Mireille Calmel; fabuła jej powieści przypomina naiwną bajeczkę, mało wyrafinowaną alternatywną wersję historii, gdzie kluczowe wydarzenia (które były przecież logicznym następstwem politycznych intryg i zabiegów dyplomatycznych) są skutkiem działania magii.
Rozumiem, że beletrystyka rządzi się własnymi prawami, a autor ma prawo naginać fakty historyczne do własnej koncepcji - w przypadku francuskiej pisarki odniosłam jednak wrażenie, że jej ingerencja poszła za daleko, że poniosła ją wyobraźnia, a ucierpiała na tym cała historia niezwykłej kobiety, jaką była Eleonora Akwitańska.
Po "Nocach królowej" oczekiwałam ciekawie opowiedzianej historii matki Ryszarda Lwie Serce, jednej z najpotężniejszych i najbardziej wpływowych kobiet średniowiecza - tymczasem na pierwszy plan wysuwa się nie ona, lecz... jej powiernica wywodząca się z druidzkiego rodu, Loanna, oraz jej uczuciowe perypetie i magiczne działania, za sprawą których ma przeforsować polityczne plany Matyldy, matki Henryka Plantageneta. Poza oczywistą niedorzecznością tej koncepcji działania bohaterki wypadają dość nieudolnie - aż dziw bierze, że komuś takiemu udało się doprowadzić do mariażu Alienor i Plantageneta, jak chce autorka. Kolejnym aspektem powieści, nad którym można tylko rwać sobie włosy z głowy, jest portret samej władczyni - Alienor ma w sobie więcej z kapryśnej, rozerotyzowanej nastolatki niż potężnej królowej, którą w istocie była: Calmel skupia się głównie na jej romansach z partnerami obojga płci, więc siłą rzeczy kreuje postać płaską, ubogą i jednowymiarową, zupełnie niepodobną do historycznego pierwowzoru, w najmniejszym nawet stopniu nie oddającą jej bogatej i barwnej osobowości. To prawda, że kluczowe fakty z jej życia przedstawia dość wiernie: nieszczęśliwe małżeństwo z Ludwikiem VII, nieudaną wyprawę krzyżową czy wydarzenia, które poprzedziły jej rozwód i powtórne zamążpójście, tym razem za Henryka Plantageneta - ale na tym koniec. Taki rozwój fabuły pozostawia po sobie jedynie niedosyt i niesmak, nie tego oczekiwałam po lekturze.
"Noce królowej" to powieść, którą należałoby potraktować jako lekki, dość naiwny romans historyczny inspirowany losami Eleonory Akwitańskiej - w żadnym wypadku jako beletryzowaną biografię dającą czytelnikowi pewną wiedzę na temat postaci czy też lekturę zdolną zachwycić bardziej wymagającego czytelnika gustującego w doskonałej prozie Philippy Gregory (porównanie niestety narzuca się samo, bowiem i Brytyjka stworzyła cykl traktujący o losach dynastii Plantagenetów). Prozę Mireille Calmel poleciłabym czytelniczkom szukającym romantycznych uniesień w magiczno - średniowiecznej scenerii. I tyle.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |