Przegląd filmów Ulrike Ottinger w Nowym Teatrze w Warszawie

Goethe-Institut w Warszawie i Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku po dwuletniej spowodowanej przez pandemię przerwie powracają do realizacji wspólnego projektu filmowego, który ukazywał twórczość ważnych niemieckich przedstawicieli filmu eksperymentalnego, takich, jak Alexander Kluge Hans Jürgen Syberberg, Werner Schroetera czy Christoph Schlingensief.

Edycja w 2022 roku poświęcona jest Ulrike Ottinger, nie tylko ze względu na jubileusz osiemdziesiątych urodzin artystki, ale przede wszystkim ze względu na tematy przez nią przywoływane, takie jak: pamięć, samotność, wyobcowanie, poszukiwanie własnego miejsca na ziemi, walka o prawa kobiet, które wnoszą interesujące spojrzenie na zagadnienia nad wyraz aktualne dziś, w czasie pandemii i wojny w Ukrainie.

Ulrike Ottinger zdobyła uznanie jako reżyserka filmowa już w latach 70. XX wieku. Przeszła do historii kina dzięki swojej oryginalnej, interdyscyplinarnej i eksperymentalnej twórczości. Twórczość filmowa Ulrike Ottinger wyróżnia się unikatowymi poszukiwaniami formalnymi, nieskrępowaną wyobraźnią wizualną i odważnymi eksperymentami technicznymi.

Artystka w swojej twórczości filmowej wychodzi daleko poza reżyserię, gdyż jest autorką scenariuszy, operatorką kamery i producentką, projektowała również do swoich filmów scenografię, plakaty i kostiumy. W jej filmach występowały takie ikony kina jak Veruschka von Lehndorff, Magdalena Montezuma czy Tabea Blumenschein. Ulrike Ottinger zrealizowała wiele filmów dokumentalnych, które ukazują jej niezwykłe zdolności obserwacyjne, wybitne umiejętności pracy z kamerą, ale przede wszystkim uwidaczniają ogromny szacunek i empatię artystki dla drugiego człowieka i jego kultury. Reżyserka, tworząc swoje filmy fabularne, kreowała kolejne konstelacje znaczeń, zestawiając i multiplikującmotywy i odniesienia do mitologii, religii czy historii sztuki. Ottinger w swoich filmach wykorzystywała również doświadczenia z licznych podróży, konstruowała dopracowane w każdym szczególe własne, surrealistyczne, kompleksowe wizje świata, w których realne przeplata się z fikcją, wręcz szamańsko przepowiadając tematy przyszłości.

W programie przeglądu znalazły się takie kultowe filmy Ottinger, jak „Prater” (2007), zrealizowany na terenie wiedeńskiego parku rozrywki, „Portret pijaczki” (1979), ukazujący anonimową kobietę, która żyje, by pić i pije, aby żyć, „Freak Orlando” (1981), który w kampowym stylu opowiada o przekraczaniu dwoistości płci i granic pomiędzy światem wyobrażonym a rzeczywistym. Nie zabrakło również tak istotnych w twórczości artystki realizacji dokumentalnych. Można zobaczyć jeden z pierwszych długich filmów dokumentalnych, który był efektem licznych podróży i wnikliwych badań „Chiny. Sztuki – codzienność” (1985). Kolejna pozycja retrospektywy to jedna z ostatnich realizacji filmowych Ottinger „Pod śniegiem” (2011), ukazująca japoński region Echigo, w którym śnieg utrzymuje się przez większą część roku.

Do projektu w tym roku dołączył jako partner Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE, który uhonoruje twórczość artystki Nagrodą Specjalną za Awangardowe Osiągnięcia w Sztuce Filmowej.

Kuratorki: Jolanta Woszczenko, Renata Prokurat

Organizatorzy: Goethe-Institut w Warszawie, Centrum Sztuki Wspolczesnej LAZNIA

Partnerzy: MCK Nowy Teatr w Warszawie, EnergaCamerimage, Ulrike Ottinger Film Produktion

PROGRAMY PRZEGLĄDÓW

MCK Nowy Teatr w Warszawie

5.07.2022, godz. 19.00

PRATER, 2007, 104 min.

Wprowadzenie: Małgorzata Radkiewicz, filmoznawczyni

6.07.2022, godz. 19.00

PORTRET PIJACZKI, 1979, 107 min.

7.07.2022

POD ŚNIEGIEM, 2011, 109 min.

8.07.2022, godz. 19.00

FREAK ORLANDO, 1981, 126 min.

Dyskusja, udział biorą: Agnieszka Graff, pisarka, publicystka i Iwona Kurz, historyczka i krytyczka filomowa

9.07.2022, godz.19.00

CHINY. SZTUKI – CODZIENNOŚĆ 1985, 270 min.

Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

06.07.2022 godz. 19.00

Wprowadzenie: Jolanta Woszczenko

PRATER, 2007,104'

07.07.2022, godz. 19.00

PORTRET PIJACZKI, 1979, 107'

08.07.2022, godz. 19.00

POD ŚNIEGIEM, 2011, 109'

09.07.2022, godz.18.00

Spotkanie, udział biorą: Alicja Ewa Majewska, filozofka oraz Jolanta Woszczenko
i Renata Prokurat, kuratorki projektu

FREAK ORLANDO, 1981, 126'

10.07.2022, godz. 16.00-21.00 / 30' przerwy

CHINY. SZTUKI - CODZIENNOŚĆ, 1985, 270'

Filmy z napisami w języku polskim

Film PORTRET PIJACZKI - z napisami w języku polskim i ukraińskim

Wstęp wolny!

Dodaj artykuł do:
(dodano 04.07.22, autor: blackrose)
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.

Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Oh-Seung Kwon
2
Sergio Castellitto
3
Joaquin del Paso
4
Emmanuel Carrere
5
Paolo Genovese
6
Dominik Graf
7
Jonas Carpignano
8
Yngvild Sve Flikke
9
Denes Nagy
10
Nabil Ayouch
1
Rowell Rainbow
2
Katarzyna Franus
3
Wolny Maja
4
Evaristo Bernardine
5
Mróz Remigiusz
6
Silvera Adam , Albertalli Becky
7
Sinicka Alicja
8
Meller Marcin
9
Whitehead Colson
10
Middleton Lia
1
reż. Mariusz Treliński
2
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
3
Gabriela Zapolska
4
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
5
Opera Krakowska w Krakowie
6
Rodion Szczedrin
7
Jarosław Murawski
8
Michaił Bułhakow
9
Dale Wasserman
10
Michaił Durnienkow
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia