Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących

Wydawnictwo W Podwórku przedstawia pierwszy tom monografii Marcina Borchardta "Awangarda muzyki końca XX wieku". Przewodnik dla początkujących, który ukaże się w grudniu. Napisana w formie popularyzatorskiego przewodnika książka jest świadectwem rewolucyjnych zmian w myśleniu o muzyce, jakie dokonały się po drugiej wojnie światowej.

W pierwszej części rozpisanej na trzy tomy monografii autor koncentruje się na czterech tematach: wynalazczości i eksperymentach Johna Cage’a; muzyce konkretnej i zmaganiach Pierre’a Schaeffera z kanonem do re mi; historii wczesnej muzyki elektronicznej, a zwłaszcza zagadnieniu mechanizacji, elektryfikacji i matematyzacji muzyki od Pitagorasa do początków lat 70. XX wieku; oraz przedstawieniu sylwetek czterech minimalistów (La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass), których kompozycje podbiły muzykę amerykańską u schyłku ubiegłego stulecia. Każdemu z rozdziałów towarzyszy syntetyczny Przewodnik po najważniejszych kompozycjach i nagraniach poszczególnych artystów. Celem książki jest promocja nowej muzyki oraz wypełnienie luki istniejącej w polskim piśmiennictwie w zakresie publikacji popularyzujących współczesną muzykę awangardową, zarówno w jej filharmonicznym, jak i undergroundowym wcieleniu.

Marcin Borchardt – dziennikarz, reżyser, scenarzysta. Autor filmów dokumentalnych, reklam, wideoklipów. Reżyser programów telewizyjnych. Wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Filmu Dokumentalnego Planete+Doc na Uniwersytecie Gdańskim. Popularyzator dwudziestowiecznej awangardy w muzyce i filmie.

Na początku lat pięćdziesiątych przyjaciel Cage’a, kompozytor Lou Harrison, przedstawia go parze dwudziestoparoletnich aktorów i reżyserów: Julianowi Beckowi i Judith Malinie, którzy w budynku dawnej fabryki w centrum Greenwich Village prowadzą alternatywną do broadwayowskiej scenę teatralną – Living Theatre. Efektem ich współpracy jest szereg przedstawień o charakterze muzycznym, baletowym, teatralnym, w które zaangażowani są także Cunningham, Feldman i Tudor. Cage pod wpływem tekstu Antonina Artauda Teatr i jego sobowtór (Le Théâtre et son double, 1938) zaczyna zastanawiać się nad metodami wprowadzenia elementów wizualnych do swojej muzyki. Spektakl teatralny – zdaniem francuskiego poety, aktora i teoretyka teatru – nie ma spełniać postulatu mimesis, nie ma odzwierciedlać rzeczywistości, lecz tworzyć własną. Wszystkie elementy przedstawienia powinny być traktowane autonomicznie, żaden z nich nie jest podrzędny w stosunku do wątku narracyjnego. Dźwięk, gest, muzyka, światła, ruch, słowa, krzyki – wszystko to może działać jednocześnie. Akcja nie musi rozgrywać się w jakimś centrum, na scenie, lecz wszędzie, w tym na widowni, wśród publiczności. Aktorzy mogą grać samych siebie i robić, co chcą i jak długo chcą, również – podobnie jak chce tego Cage – w determinowanych losowo przedziałach czasu. Poza tym nie ma scenariusza ani prób. 12 sierpnia 1952 roku w stołówce w Black Mountain College kompozytor prezentuje Water Music (1952). Kompozycja ma charakter parateatralny. To utwór dla pianisty, którego zadaniem jest – oczywiście oprócz grania na instrumencie – wykonanie wielu innych czynności, takich jak zapalenie papierosa, włączenie radia, przelewanie wody z naczynia do naczynia, wszystko w ściśle określonym czasie. Oprawa, która towarzyszy wydarzeniu – bogata scenografia, taniec, projekcje filmów, recytacje po latach zostanie uznana za pierwszy w historii sztuki happening.

    (fragment)

Dodaj artykuł do:
(dodano 02.12.14, autor: blackrose)
Dział literatura
Tagi: Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących, Marcin Borchardt
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Bruce Springsteen
2
Bruce Springsteen
3
Barbra Streisand
4
Benson Boone
5
Yungblud
6
Katatonia
7
Neil Young & The Chrome Hearts
8
Calum Hood
9
Saxon
10
Arkadiusz Jakubik
1
Joseph Kosinski
2
Dani de la Orden
3
Celia Rico Clavellino
4
David Marqués
5
Michael Dweck, Gregory Kershaw
6
Blandine Lenoir
7
Margien Rogaar
8
Lionel Baier
9
Dean DeBlois
10
Wes Anderson
1
Richard Chappell
2
Krzysztof Garbaczewski
3
Krzysztof Pastor
4
Paweł Miśkiewicz
5
Ewa Platt
6
Ilaria Lanzino
7
Sebastian Fabijański
8
Anna Kękuś
9
Łukasz Czuj
10
reż. Mariusz Treliński
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia