American Film Festival od początku istnienia odkrywa dla polskiej publiczności ciekawe, a nieznane dotąd oblicza amerykańskiego kina. W tym roku organizatorzy proponują przegląd filmów afroamerykańskich reżyserek, działających przede wszystkim w obszarze kina autorskiego: Kathleen Collins, Julie Dash, Dee Rees, Tanyi Hamilton i Avy DuVernay.
Czarne kino kobiece jako osobna kategoria amerykańskiej kinematografii jest zjawiskiem wciąż stosunkowo nowym i niedostatecznie rozpoznanym także w samych Stanach Zjednoczonych. Reżyserki dystansujące się od popularnego w latach 70. (i później) gatunku blaxploitation sięgają po tematy związane zarówno z kobiecym doświadczeniem, jak i opresją rasową. Chętnie przyznają się do inspiracji literaturą Afroamerykanek, od Toni Morrison po Alice Walker; nieobcy jest im feministyczny punkt widzenia i zaangażowanie polityczne. W ramach retrospektywy organizatorzy zaprezentują najważniejsze tytuły nurtu. Od nakręconego w 1982 roku Losing Ground, debiutu filmoznawczyni Kathleen Collins (autorki manifestu niezależnego kina kobiecego A Place In Time opublikowanego w 1977 roku), przez Daughters of the Dust Julie Dash z 1991 roku, któremu udało się wejść do ograniczonego obiegu kinowego, po zwycięski film festiwalu Sundance z 2013 roku – Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay. Zwieńczeniem retrospektywy będzie Selma, jedyny znany w Polsce komercyjny film czarnoskórej reżyserki z ostatnich lat.
Losing Ground Kathleen Collins to eksperymentalny debiut i jedyny pełnometrażowy film tej reżyserki dostępny na ekranach po raz pierwszy od 33 lat. Bohaterką jest przechodząca małżeński kryzys wykładowczyni filozofii, Sara, która bada znaczenie religijnej ekstazy w wierzeniach afrykańskich. Awangardowy poemat o poszukiwaniu kobiecej seksualności został uznany przez „New Yorkera” za „cudownie odnalezione arcydzieło, które odcisnęłoby swoje piętno na historii filmu, gdyby miało szansę zaistnieć w swoim czasie”.
Inne cenione dzieło, które zostanie pokazane na AFF, to Daughters of the Dust Julie Dash. Międzypokoleniowa opowieść o poszukiwaniu utraconej afrykańskiej tożsamości, a zarazem śmiały formalnie manifest feministyczny. Osią fabuły jest historia rodu, który przewieziony do Ameryki jednym z ostatnich transportów niewolników i pozostawiony na odizolowanej wyspie stworzył oryginalną kulturę Gullah. Film, uznany za jeden z najważniejszych obrazów amerykańskiego kina niezależnego, znajduje się w stałej kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Podczas tegorocznego przeglądu przywołamy film Night Catches Us (Zapada noc), pokazywany już na 2. AFF, odważny debiut reżyserki o jamajskich korzeniach – Tanyi Hamilton. Kameralny melodramat rozrywający się pod koniec lat 70. pomiędzy dwojgiem byłych członków radykalnej organizacji Black Panthers, Patricią i Marcusem, przedstawiony został z perspektywy 10-letniej córki dawnej aktywistki. To opowieść o politycznej przeszłości, która nieprzepracowana wraca, nie pozwalając o sobie zapomnieć.
Kolejny film to nakręcony przy producenckim wsparciu Spike’a Lee Pariah Dee Rees. Reżyserka portretuje zmagania afroamerykańskiej nastolatki z nienormatywną seksualnością i trudne wchodzenie w dorosłość na Brooklynie. Nagradzana na festiwalach filmów niezależnych produkcja utorowała drogę innemu filmowi – Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay pierwszemu tytułowi czarnoskórej reżyserki, który wygrał festiwal Sundance (2013). Film DuVernay ukazuje proces emancypacji młodej mieszkanki Los Angeles – Ruby, której mąż zostaje skazany na osiem lat więzienia. Nagroda w Sundance uczyniła z Avy DuVernay jedną z najbardziej znaczących postaci niezależnego kina kobiecego. W 2014 roku w kinach na całym świecie pojawił się jej film Selma – portret przywódcy ruchu praw obywatelskich Martina Luthera Kinga, który również zostanie przypomniany na AFF.
Dopełnieniem przeglądu będzie wydana w październiku przez Karakter książka Kino afroamerykańskie pod redakcją Ewy Drygalskiej, kuratorki festiwalowej retrospektywy, i Marcina Pieńkowskiego, wieloletniego współpracownika Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |