„Niekończący się sierpień” to artystyczne świadectwo odwagi, bólu i solidarności Białorusinów po 2020 roku.
Motyw „niekończącego się sierpnia”, obecny m.in. w dramacie SEXTILIS (dialogi sierpnia), przypomina, że tamte wydarzenia nie zakończyły się wraz z upływem miesięcy — pozostała rana, która wciąż kształtuje społeczną i mentalną rzeczywistość.
Sześć wybranych sztuk tworzy różnorodną, intymną mozaikę: to opowieści o kobiecych marszach i łańcuchach solidarności, listach z więzień i relacjach o torturach, a także o życiu na wygnaniu, zdradzie i rozpadzie bliskich więzi — oraz o heroizmie, współczuciu i nadziei, które nie pozwalają ulec zniechęceniu. Teksty przywracają głos tym, którzy zostali uciszeni; dokumentują to, co władza próbuje wymazać z pamięci publicznej, a jednocześnie oferują artystyczny sposób przepracowania traumy.
Wybór dramatów pokazuje, jak kultura i teatr stały się jednym z najważniejszych pól oporu. Kiedy część zespołów i twórców musiała opuścić kraj, scena teatralna stała się symbolem nowej ery białoruskiej sztuki.
Publikacja w 2025 roku — w piątą rocznicę sierpniowych wydarzeń i w roku ważnych wyborów — ma szczególne znaczenie: to akt pamięci, świadectwo i wezwanie do międzynarodowej solidarności.
Dla Białorusinów to dokument i forma przepracowania doświadczeń; dla polskich czytelników — okazja do poznania współczesnej Białorusi poprzez język sztuki. Wiele z tych tekstów po raz pierwszy ukaże się w Polsce.
Zbiór warto poznać także podczas czytań performatywnych i spotkań z twórcami — lektura tych dramatów to zarazem gest edukacji i zobowiązania wobec pamięci, wolności i ludzkiej godności.
Reżim na Białorusi systematycznie zaciera ślady wydarzeń z 2020 roku. Strach przed represjami prowadzi do skrywania wspomnień i niszczenia dowodów aktywności. W tej rzeczywistości publikacja dramatów dokumentujących tamten czas staje się nie tylko wyrazem niezgody, lecz także formą walki o prawdę i zachowanie historii.
(dr Henryk Mazurkiewicz, „Miesiąc, który trwa. Wprowadzenie”)
Białoruski dramat współczesny — często oparty na hybrydycznych gatunkach, łączących ironię, groteskę i dokument — stanowi formę narodowej samoobrony przed skutkami długofalowej propagandy. Poprzez performatywny gest pisania i mówienia inaczej autorzy i autorki dramatów przywracają podmiotowość oraz duchowy wymiar jednostkom pozbawionym głosu.
(dr hab. Irina Lappo, „Scena jako wehikuł pamięci”)
Wydawca: Agencja Dramatu i Teatru ADiT Koncepcja, wybór tekstów i redakcja: dr hab. Irina Lappo, dr Henryk Mazurkiewicz Redakcja: Marta Orczykowska Projekt okładki: Maja Zagórska
Wydanie zbioru zostało dofi nansowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Literatura 2025”.
Premiera książki miała miejsce 15 października 2025 podczas XIII Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej.
Publikacja stała się możliwa dzięki wsparciu Fundacji „Za Wolność Waszą i Naszą”.
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |