Film biograficzny o Waris Dirie, top modelce pochodzącej z Somalii na podstawie książki o tym samym tytule, trafi pewnie najbardziej do kobiet. Bo to opowieść o tym, jak trudno jest być kobietą, zwłaszcza w krajach, których obyczaje nakazują kobiety karać za sam fakt bycia nimi. Być kobietą znaczy być istotą nieczystą, którą należy pozbawić „złych” elementów, tych, które definiują ją jako kobietę. Film wzrusza i wywołuje bezsilny bunt i oburzenie. Właśnie tak jak powinien.
Historia zaczyna się niewinnie. Poznajemy Waris, młodą Somalijkę, walczącą o przetrwanie na ulicach Londynu. Jako emigrantka znacznie różniąca się wyglądem od tubylców, nie ma łatwo. Z pomocą przychodzi dość niespodziewanie młoda ekspedientka marząca skrycie o karierze tancerki (jak zwykle wspaniała Sally Hawkins). Kobiety wkrótce zaczyna łączyć prawdziwa przyjaźń. Sceny z Londynu przeplatane są retrospekcją z czasów dzieciństwa Waris w Somalii. Odkrywamy jak wyglądało jej życie w tym pięknym, choć wciąż zacofanym kraju. Jeszcze jako dziecko miała zostać wydana za mąż za starca, stając się jego czwartą żoną. Nie godząc się na ten okropny los, Waris ucieka z domu, mierząc się z przeciwnościami: pustynią, głodem, pragnieniem, kilometrami przebytymi boso po kamieniach, a w końcu okrucieństwem napotkanych ludzi, którzy niekoniecznie mają wobec niej czyste intencje. Wkrótce potem dziewczyna z pomocą krewnych ucieka znów, tym razem przed wojną, która właśnie wybuchła w Somalii, do Londynu. Zanim jednak zostanie zauważona i stanie się światowej sławy top modelką, będzie musiała zmierzyć się z kolejnymi przeszkodami. Monotonia pracy w charakterze sprzątaczki, brak pieniędzy na czynsz czy bariera językowa to jednak nic w porównaniu do konieczności stawienia czoła koszmarowi, który spotkał ją w dzieciństwie gdy miała zaledwie 3 latka, i który przesladuje ją przez całe życie...
Brzmi jak banalna opowieść o Kopciuszku, który po latach bycia pomiataną przez okrutny los, spotyka księcia z bajki i dostaje przepustkę do prawdziwej bajki. Kto jednak zna historię Waris Dirie, oficjalnej ambasadorki ONZ zajmującej się sprawami obrzezania kobiet w krajach afrykańskich, wie, że ta opowieść to coś więcej. Film nie koncentruje się zresztą na karierze modelki tyle co na wewnętrznych przeżyciach bohaterki. Wraz z nią przeżywamy ból zadany jej niesprawiedliwie w dzieciństwie; ból, który przeżywa przez resztę życia. Scena obrzezania maleńkiej ślicznotki na końcu filmu nie potrzebuje pokazywać szczegółów, aby wywołać u widza oburzenie, strach i bezsilną złość na widok bólu zadawanemu dziecku. W dodatku zadawanemu kobietom przez inne kobiety żyjące w pełnym przekonaniu, że to jedyne możliwe wyjście. Że ich kobiecość jest pomyłką. Jest zła i nieczysta. Jak długo jeszcze będziemy żyć w wygodnym przekonaniu, że problem nie istnieje?
Na szczęście dzięki Waris Dirie prawdę poznał cały świat. A dzięki ekranizacji być może przesłanie trafi do większej ilości osób, także tych, którzy po książki z zasady nie sięgają. Polecam tym, którzy nie boją się trudnych tematów.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |