Opowieść o starości i walce z jej skutkami. Otello jest charyzmatycznym przywódcą, bohaterem i nieustraszonym bojownikiem, który znalazł się w zwrotnym punkcie swojej drogi życiowej, kiedy kariera, władza i wierność związanych z nim ludzi ulegają gwałtownej erozji i okazują się wartościami równie nietrwałymi jak zdrowie, moc fizyczna i oddanie ukochanej kobiety.
Samotność czarnoskórego Otella w dramacie Szekspira i opartej na nim operze Verdiego jest w naszym spektaklu, pozbawionym przebrzmiałego dzisiaj aspektu rasowego, samotnością starego wodza otoczonego przez młodych challengerów, którzy czekają na jakiś błąd, czy słabość Alfy, żeby go usunąć i zastąpić. Taką słabością jest miłość do żony pełna zazdrości i podejrzeń. Taką słabością jest porywczy charakter i skłonność do awantur. Otello zapłaci za to wszystko najwyższą cenę.
Tragedia, jaka go spotyka, zwykle nie budzi w nas współczucia, bo ciekawostką historii inscenizacji tego dramatu jest fakt, że wykonawca tytułowej partii, umalowany zwykle na czarno teatralną pomadą, jest w druzgocącej większości przypadków postacią antypatyczną. Zżymamy się zwykle na idiotyczny upór męża, któremu tak jawna szuja jak Jago potrafi wmówić bez trudu oczywistą nieprawdę. Spróbujemy trochę nieufnie potraktować te grubą kreską nakreślone charaktery i poszukać w naszym spektaklu fascynującej u Szekspira komplikacji w splotach dobra i zła. Spróbujemy też, jak zwykle, skupić naszą uwagę na postaci wspaniałej kobiety, która staje się ofiarą męskiej głupoty i szowinizmu będących owocami rządzącego wciąż bezkarnie naszym światem testosteronu.
Otello - Giuseppe Verdi
tytuł realizacji: Otello
miejsce premiery: Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery: 25-04-2015
reżyseria: Marek Weiss
scenografia: Hanna Szymczak
muzyka: Giuseppe Verdi
kierownik chóru: Anna Michalak
kierownik muzyczny: Tadeusz Kozłowski
libretto na podstawie dramatu Williama Szekspira: Arrigo Boito
inscenizacja: Marek Weiss
światła: Piotr Miszkiewicz
asystent dyrygenta Jakub Kontz
asystent reżysera Magdalena Szlawska
asystent scenografa Maksym Kohyt
przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy Liana Krasyun-Korunna
włoska wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną
Opera Bałtycka w Gdańsku
typ teatru: muzyczny
adres: al. Zwycięstwa 15; 80-219 Gdańsk
telefon: tel. 58 763 49 12/13 (centr.), 58 763 49 06 (BOW), 58 763 49 14 (fax), 58 763 49 09 (sekr.)
e-mail: opera@operabaltycka.pl
strona: www.operabaltycka.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |